امروز : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵
صفحه نخست | اقتصادی | ساخت ۲۰۹ فروند لنج باری و صیادی در قشم

ساخت ۲۰۹ فروند لنج باری و صیادی در قشم

منتشر شده در ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۳

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از ساخت ۲۰۹ فروند لنج باری و صیادی به ارزش ۶۵۰ میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون در این جزیره خبر داد.

ساخت ۲۰۹ فروند لنج باری و صیادی در قشم

به گزار ش پایگاه خبری قشم، مرتضی صابری افزود: این ۲۰۹ فروند لنج باری و صیادی در ۲۰ واحد شناور سازی چوبی و فایبرگلاس فعال در جزیره قشم تولید شده اند و شامل ساخت ۱۷۱ شناور باری و ۳۸ مورد شناور صیادی است.

وی ادامه داد: تولید این لنج باری و صیادی براساس استانداردهای بین المللی و سازمان بنادر و دریانوردی، انجام شده است.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: جزیره قشم با بهره‌ مندی واحدهای تولیدی فعال در زمینه تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی، قطب تولید شناورهای دریایی در ایران است.

صابری اضافه کرد: پارسال ۱۵۹ فروند لنج باری، تفریحی و صیادی در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب تولید شده بود.

صنعت لنج سازی از دیرباز در ایران به شیوه سنتی (ساخت شناورهای چوبی) در کرانه های خلیج فارس و دریای عمان رایج بوده و از صنایع بومی بندرهای جنوب کشور به شمار می رود.

«لنج» در اصل یک قایق بزرگ موتوری با عرشه باز یا نیمه باز است که نام آن در فارسی از واژه انگلیسی (launch) گرفته شده است.

وجود کارگاه های مختلف لنج سازی و ایجاد مشاغل مرتبط به این صنعت در جزیره زیبای قشم، زمینه جذب و کارآفرینی برای نیروهای زیادی را در نواحی ساحلی سرزمین آب و آفتاب فراهم کرده است.

به طور کلی برخی از روستاها و شهرهای بندری جزیره قشم به صید ماهی و برخی به دریانوردی و برخی دیگر مثل روستاهای «پی پُشت»، «گوران»، «سرریگ» در نزدیکی شهرهای «لافت» و «پی پُشت» به ساختن لنج معروفند و با حضور در این مناطق می توان تعداد اندکی از کارگاه های لنج سازی را دید و از نزدیک با مراحل ساخت لنج آشنا شد.

دانش ساخت لنج سنتی ایرانی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۱ به عنوان هشتمین اثر ناملموس ایرانی در ششمین اجلاس میراث ناملموس سازمان یونسکو که در جزیره بالی اندونزی برگزار شد، ثبت جهانی شد.

بر اساس آثار و شواهد به دست آمده از بندرگاه های تاریخی ایران در سواحل خلیج فارس مشخص شده است که ایرانیان دست کم از زمان ایلامیان از سواحل خلیج فارس بهره گیری های مختلف داشته اند.

هنوز هم در بسیاری از شهرهای استان بوشهر و هرمزگان صنعت سنتی لنج سازی، تجارت و دریانوردی با لنج برقرار است و لنج سازان (گلافان)، دانش این صنعت را نسل به نسل در خانواده ها از پدر به پسر منتقل کرده اند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=18198

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *