امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۷
صفحه نخست | اجتماعی | بیمارستان شهید محمدی بندرعباس صاحب دستگاه پرتابل آنالیز بدن شد

بیمارستان شهید محمدی بندرعباس صاحب دستگاه پرتابل آنالیز بدن شد

منتشر شده در ۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۲

به اهتمام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ بیمارستان شهید محمدی بندرعباس صاحب اولین دستگاه پرتابل آنالیز بدن شد.

به گزارش پایگاه خبری قشم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از راه اندازی اولین دستگاه آنالیز پرتابل بدن در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس «بیمارستان شهید محمدی» خبر داد.

دکتر غلامعلی جاودان با اشاره به اینکه دستگاه آنالیز بدن دارای استاندارد جهانی است، افزود: پیش از این ۲۰ مرکز آموزشی درمانی دیگر در کشور از جمله دانشگاه تهران ،تبریز ،مشهد نیز اقدام به خرید این دستگاه نموده اند، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اقدام به نصب نوع جدید این دستگاه در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس کرد که در یکم آبانماه به بهره‌برداری رسید.

دکتر غلامعلی جاودان در ادامه افزود: این دستگاه با اعتبار ده میلیارد ریال خریداری شد که با توجه به نقش مهم این دستگاه در تشخیص و تعیین پلن درمانی در بیماران خرید این دستگاه برای بیمارستان کودکان نیز در دستور کار قرار دارد.

بالاترین مقام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص اهمیت خرید این دستگاه گفت: نیاز بود که برای بیماران خوابیده در بالین یک دستگاه پرتابل داشته باشیم که آنالیز ترکیبات بدن از جمله آب داخل سلولی و خارج سلولی، میزان عضلات هر عضو، میزان چربی، شاخص سوء تغذیه ، شاخص تراکم استخوان، میزان پروتئین بدن و نحوه توزیع این اجزا در قسمت‌های مختلف  را در بالین بیماربررسی نمود  لذا دستگاه bmw با استانداردهای جهانی که قابلیت اجرا در بالین بیمار را دارد خریداری شد.

این دستگاه در بیماران بستری در بخش‌های آی سی یو، سی سی یو، قلب و عروق،  نفرولوژی،  مغز و اعصاب،  بیماران سرطانی قبل و بعد از انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی و  کودکان این امکان را می‌دهد که پزشک به طور دقیق وضعیت بیمار را مورد ارزیابی قرار دهد و در هر بار مداخله نیز امکان تکرار آن بدون اشعه و آسیب به بیمار وجود دارد.

دکتر فرخنده رزم پور متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه دانشگاه با بیان اینکه این دستگاه به همت ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و درخواست پزشکان ICU،  نفرولوژی، داخلی، تغذیه بالینی بیمارستان پیامبر اعظم (ص)خریداری شد گفت: این دستگاه در روز یکم آبان ماه سال جاری در بیمارستانی شهید محمدی به بهره‌برداری رسید و در روزهای یکم و دوم آبان ماه سمپوزیوم آموزشی با موضوع اهمیت آنالیز بدنی در بخش‌های بیمارستانی با همکاری انجمن تغذیه هرمزگان، گروه تغذیه دانشکده پزشکی، نمایندگان شرکت وارد کننده در بیمارستان کودکان و بیمارستان آموزشی پژوهشی پیامبر اعظم (ص) برگزار شد که مورد استقبال فراوان اساتید، پزشکان ،دانشجویان ،پرستاران و سرپرستاران بخش‌های ویژه قرار گرفت.

دکتر رزم پور با عنوان اینکه این دستگاه در تشخیص و تعیین پلن درمانی بیماران بسیار حائز اهمیت است گفت این دستگاه کمک  شایانی به شناخت میزان تجمع مایع یا به عبارتی ادم در قسمت‌های مختلف اعضا نموده که بطور مثال برای بیماران دیالیزی بسیار حائز اهمیت است، میزان ضعف عضلات هر عضو و اندام، خصوصا عضلات قفسه سینه و قلب را مشخص نموده و میزان تجمع چربی در عضلات خصوصا عضله قلب را در قبل و بعد از عمل جراحی در مواقع بازتوانی و توانبخشی مورد ارزیابی قرار می دهد، در تعیین ضعف عضلانی بیماران شیمی درمانی بسیار کمک کننده است.

همچنین این دستگاه یک قسمت تخصصی دارد که برای کودکان بالای ۳ سال قابل اجراست که منحنی رشد و نحوه اختلالات رشد کودک را مشخص کرده، در تعیین پلن تغذیه ای برای اطفالی که سوء تغذیه دارند نقش مهمی دارد  و  همچنین در تعیین پلن درمانی در کودکانی که مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیه و یا سرطان می باشند بسیار کاربردیست.

به گزارش فارس، مردم هرمزگان چشم انتظار استقرار سریعتر دستگاه پت اسکن برای تشخیص بیماران سرطانی هستند چرا که ۱۸ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای خرید این دستگاه حدود ۳ سال پیش به یک شرکت پرداخت شده اما خبر درستی از دلایل عدم خرید آن اعلام نمی شود و مردم مجبورند برای درمان بیماران سرطانی خود به شیراز و تهران سفر کنند. این در حالی است که در ماههای اخیر دست پت اسکن بیمارستان های کرمانشاه و اصفهان خریداری و نصب شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=15986

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *