امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۳
صفحه نخست | اجتماعی | مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در قشم

مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در قشم

منتشر شده در ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۶

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در بررسی های محیطی در سطح یکی از شهرک های مسکونی این شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری قشم، یاسر مرادی روز شنبه ضمن ابراز نگرانی در این خصوص افزود: کلید طلایی مبارزه با پشه آئدس از بین بردن زیستگاه این حشره است.

وی با اشاره به حساسیت موضوع همکاری و همیاری تمامی ارگانهای دولتی و خصوصی، ائمه جمعه، سازمانهای مردم نهاد، شوراها، دهیاران و معتمدین سطح شهرستان مرزی قشم و عموم مردم را در کنترل پشه آئدس و پیشگیری از بیماری های منتقله از گزش این پشه را مهم و حیاتی عنوان کرد.

جابر زرنگ معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم نیز در جلسه شورای سلامت که در همین راستا با فوریت در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: از بین بردن آب های راکد مانند آب زیر کولر، ظرف آب زیر گلدان، ذخایر آب در منازل، باغ ها و طرح ساختمانی، چاله های آسانسور در ساختمان های درحال ساخت، زباله های خانگی و ضایعات، برکه های آب، پساب های خانگی که در سطح محلات رها شده است، جمع آوری لاستیک های فرسوده و وارنه کردن قایق های بلا استفاده از اقدامات ضروری و حیاتی است.

جلسه شورای سلامت با دستور کار اعلام صید پشه آئدس و تمهیدات لازم در این خصوص با حضور فرماندار، معاونین، بخشداران مدیر و معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، مسئولین و کارشناسان سایر ارگان ها برگزار و مقرر شد مصوبات جلسه در اسرع وقت و به قید فوریت انجام پذیرد.

لاستیک های فرسوده، قایق های بلا استفاده، ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

قشم از جمله شهرستان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این جزیره هستیم که این مساله قشم را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=16021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *