امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۸
صفحه نخست | علمی و پزشکی | بیماری‌هایی که در آن مادران نباید به کودکان شیر بدهند 

بیماری‌هایی که در آن مادران نباید به کودکان شیر بدهند 

اخبار :
منتشر شده در ۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰:۵۱

به گزارش پایگاه خبری قشم، فاطمه عدالت‌فر کارشناس مامایی گفت: برخی از بیماری‌ها وجود دارد که مادر یا نوزاد به آن مبتلا بوده و یا مصرف دارو‌های طبی و خاص مادر باعث منع شیردهی در آن‌ها می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که مادر را مانع شیردهی می‌کند شیمی درمانی و پرتو درمانی بوده و بیماری‌هایی همچون فنیل کتونوری که بیماری ارثی در نوزادان بوده به دلیل دفع پروتئین شیر مادر، او را از شیردهی منع می‌کند که حتی منع مصرف شیر خشک و یا شیر گاو نیز می‌شوند.

او افزود: گالاکتوزمی بیماری بوده که به نوعی نوزاد حساسیت به قند شیر دارد و نمی‌تواند قند شیر را به اجزای ریز تجزیه و جذب کنند که آن‌ها نیز منع مصرف شیر مادر و شیر خشک هستند. بیماری فنیل کتونوری جز برنامه‌های غربالگری کشوری بوده و نوزادان ۳ تا ۵ روزه آزمایش خون پاشنه کف پا روی آن‌ها انجام می‌شود تا تشخیص داده شود. در بیماری گالاکتوزمی باید علائم آن بروز کرده و بعد از طریق تست خون قابل تشخیص بوده و علائم این بیماری اسهال و استفراغ بعد از خوردن شیر مادر و کاهش وزن بی دلیل در آن‌ها است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: شیردهی باید بر اساس نیاز نوزاد انجام شود. مادرانی که نوزاد آن‌ها تازه به دنیا آمده است در هفته اول باید در طول ۲۴ ساعت ۸ الی ۱۲ بار تقریبا هر دو ساعت یکبار باید شیردهی انجام شود که با افزایش سن نوزاد این دفعات کاهش می‌یابد. حداکثر فاصله شیردهی در شب برای نوزادان حداقل ۳ ساعت است که اگر در طول این زمان شیر مصرف نکرده باشد باید خود مادر اقدام به شیردهی کند.

او اظهار کرد: علائمی که نوزاد برای مصرف شیر از خود نشان می‌دهد گریه کردن آخرین گزینه بوده و در این مواقع نوزاد با بردن دست خود نزدیک دهان، ایجاد صدا و بیرون آوردن زبان درخواست شیر می‌کند. شیردهی مادران تا زمانی که نوزاد خودش نیاز به ادامه دادن ندارد باید انجام شود که گاهی اوقات به ۴۰دقیقه نیز می‌رسد.

عدالت فر با اشاره به اطلاعاتی درباره اهدای شیر مادر به بانک شیر برای کودکانی که نیازمند آن هستند گفت: در سطح کشور بیمارستان‌هایی وجود دارد که بانک شیر دارند. از بانک‌های شیر برای نوزادانی که زودرس به دنیا آمده اند و یا بیماری خاص دارند، مادرانی که منع شیردهی هستند و نوزادانی که در بیمارستان رها شدند، استفاده می‌شود. هر چقدر تعداد دفعات شیردهی بیشتر باشد تولید آن نیز افزایش می‌یابد. شیر‌های اهدایی به بانک خون استریل می‌شوند تا از ویروس‌ها و میکروب‌ها پاک شود.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=15972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *