امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
صفحه نخست | اخبار قشم | ۶ هزار و ۶۵۹ نفر افراد بالای ۱۸ سال در قشم در مرحله «پیش دیابت» هستند

۶ هزار و ۶۵۹ نفر افراد بالای ۱۸ سال در قشم در مرحله «پیش دیابت» هستند

منتشر شده در ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۳

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: ۶ هزار و ۶۵۹ نفر از گروه هدف (افراد بالای ۱۸ سال) این شهرستان در مرحله «پیش دیابت» هستند.

۶ هزار و ۶۵۹ نفر افراد بالای 18 سال در قشم در مرحله «پیش دیابت» هستند

به گزارش پایگاه خبری قشم، یاسر مرادی افزود: این تعداد افراد مبتلا به پیش دیابت (Prediabetes) در “پویش ملی سلامت” که از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز و تا ۳۰ دی ماه ادامه داشت در جمعیت هدف بالای ۱۸ سال این شهرستان شناسایی و غربالگری شده اند.

وی با اشاره به اینکه خطرات ناشی از بیماری دیابت در بعضی از موارد جبران ناپذیر است، گفت: دیابت یکی از بیمارهای خاموش جامع بشری به شمار می رود که با حرکتی خزنده شمار بسیاری از افراد را مبتلا کرده است و با اینکه به راحتی قابل پیشگیری است و با اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم و ورزش می توان برای همیشه از این بیماری دوری جست، اما ارمغان نا مبارکی برای سبک زندگی های کنونی شده و حاصل کم تحرکی ها و غذاهای ناسالم شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم ادامه داد: در مدت اجرا و برگزاری «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پُرفشاری خون و دیابت در این شهرستان مرزی ۵۷۲ نفر مشکوک به دیابت و ۲۹۸ نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده اند.

مرادی توضیح داد: پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطوح قند خون بالاتر از حد عادی، اما پایین تر از آن است که در دسته دیابت نوع ۲ قرار می گیرد و به واقع، آن را باید یک عامل خطر برای دیابت نوع ۲ تلقی کرد، زیرا ۱۰ تا ۲۳ درصد افرادی که در وضعیت پیش دیابت هستند، در طول پنج سال دچار دیابت نوع ۲ می شوند.

وی اظهار کرد: فاکتورهای خطر اصلی برای پیش دیابت شامل اضافه وزن و یا چاقی، ورزش ناکافی و وجود سابقه ابتلا به دیابت نوع ۲ در خانواده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با اشاره به اینکه افزایش سطوح استرس و سیگار کشیدن نیز از عوامل دخیل در احتمال ابتلا به این بیماری هستند، گفت: زیاده روی در مصرف نوشیدنی های شیرین و پُرشکر هم می تواند به پیش دیابت و حتی دیابت منجر شود، به طوری که گفته می شود احتمال ابتلا به دیابت را تا ۲۶ درصد افزایش می دهد و تاثیر بیماری زایی آن در جوانان بیشتر است.

وی افزود: علاوه بر این، مصرف زیاد شکر به واسطه جذب کالری زیاد، خطر ابتلا به مشکلات مرتبط مانند چاقی و بیماری قلبی را نیز به همراه دارد.

مرادی موارد مشکوک و شناسایی شده در غربالگری فشار خون این شهرستان مرزی را یکهزار نفر اعلام کرد.

وی بیان کرد: همچنین در این پویش ملی سلامت، ۱۶ هزار و ۷۵۷ نفر دارای پیش فشار خون و ۳۶۵ نفر مبتلا به بیماری فشار خون در این شهرستان شناسایی و برای پیشگیری و کنترل بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.

وی گفت: در اجرا و برگزاری «پویش ملی سلامت» در نگین خلیج فارس در مجموع ۸۴ هزار و ۶۶۸ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان در زمینه بیماری‌ های پُرفشاری خون و دیابت، غربالگری شدند.

طرح غربالگری فشار خون و دیابت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان‌ ماه تا ۳۰ دی ماه با کنترل فشارخون و قند خون افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار همزمان با سراسر کشور در شهرستان قشم انجام شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=20150

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *