امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | دره ستارگان از جاذبه های گردشگری قشم

دره ستارگان از جاذبه های گردشگری قشم

منتشر شده در ۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۰
ستارگان

به گزارش پایگاه خبری قشم، این دره که تعداد نمونه‌های مشابه آن در دنیا زیاد نیست، یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود.

این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و لایه و حفره‌های متعددی در درون هر ستون این دره وجود دارد که هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ می‌کند. همین ویژگى‌های دره ستارگان باعث شده است که این دره به‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم در میراث یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود.

مردم محلی به دره ستارگان «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» می‌گویند. در واقع بومی‌های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، باعث پرتاب‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است و به همین دلیل آن را ستاره افتاده نامیده‌اند.

واقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم‌نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه‌های مختلف زمین به وجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخش‌های مقاوم‌تر، کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی مانده‌؛ در حالی که بخش‌های سست و نرم تحت‌تاثیر فرسایش، از بین رفته‌اند. قدمت این دره به دوره زمین‌شناسى سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می‌رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان از جاهای دیدنی قشم است که در ضلع شمالى جزیره و در نزدیکى روستایی به نام برکه خلف قرار دارد. اگر از شهر قشم به‌طرف ساحل جنوبى جزیره بروید، به روستاى مذکور مى‌رسید که در پنج کیلومترى ساحل جنوبى جزیره واقع شده است و زیباترین جلوه‌هاى فرسایش در جزیره را می‌توانید در شمال این روستا به نظاره بنشینید.

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=4739

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *