امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | تالاب آذینی؛ از جاذبه های دیدنی هرمزگان

تالاب آذینی؛ از جاذبه های دیدنی هرمزگان

منتشر شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۶
آذینی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ سیریک یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است که در کرانهٔ دریای عمان قرار گرفته‌است. این شهرستان از شمال به شهرستان میناب و از جنوب به شهرستان جاسک و از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای عمان محدود می‌شود. سیریک جاذبه های دیدنی فراوانی دارد که تالاب یا خور آذینی یکی از آنها است.

تالاب آذینی

تالاب آذینی در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد.

این تالاب جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان تالاب دلتای رود گز و رود حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است.

تالاب آذینی از شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور است و مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است. در کل منطقه ساحلی جنوب ایران رویشگاه چندل تنها در تالاب آذینی وجود دارد. این رویشگاه جنگلی منحصربفرد به لحاظ تنوع اکولوژیکی و ژنتیکی بسیار بالا با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و با موقعیت جغرافیایی خاص زیستگاه ارزشمندی برای نگهداری و حفاظت ویژه است.

درختان حرا و چندل در دریا در این تالاب جهانی رویش کرده و با حالت جذر و مدی از دریا نمایان می شوند که محل تخم گذاری و زاد و ولد انواع آبزیان و پرورش آنان و همچنین انواع پرندگان ساحل زی و دریایی است.

این تالاب همچنین یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض، همچون پلیکان پا خاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی، گیلانشاه، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی و… است.

همچنین پرندگان خشکزی نظیر تیهو، دلیجه، بلبل خرما و لیکو، در حاشیه تالاب زندگی می کنند.

به علت جزر و مدی بودن این تالاب بسیاری از ماهیان دریای عمان نیز وارد تالاب می شوند.

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6886

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *