امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۸
صفحه نخست | اجتماعی | برپایی نوروز بازار صنایع دستی در معبد هندوهای بندرعباس

برپایی نوروز بازار صنایع دستی در معبد هندوهای بندرعباس

منتشر شده در ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۵

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: نوروز بازار صنایع‌دستی هرمزگان از امروز ۲۳ اسفندماه در معبد هندوهای بندرعباس برپا شد.

برپایی نوروز بازار صنایع دستی در معبد هندوهای بندرعباس

به گزارش پایگاه خبری قشم، ساناز رمجی روز چهارشنبه در حاشیه برپایی این نمایشگاه صنایع دستی ابراز کرد: در این نمایشگاه که تا ۱۲ فروردین ماه سال آینده دایر است، صنایع دستی شامل رودوزی‌های سنتی، گلابتون دوزی، البسه محلی، حصیربافی و خوس دوزی در این نوروز بازار عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: در این نوروز بازار، ۲۰ هنرمند و صنعتگر، صنایع‌دستی هرمزگان از ساعت ۱۶ تا ۲۲:۳۰ دقیقه اقدام به فروشض صنایع دستی می‌کنند.

معاون صنایع دستی هرمزگان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در ایام نوروز ۱۴۰۳، نوروز بازارهای صنایع‌دستی در ورودی شهرهای استان نیز برپا خواهد شد.

معبد هندوها یا پرستشگاه بُتِ گوران یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس در استان هرمزگان است که در مرکز این شهر قرار دارد.

ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ (قمری) مقارن با ۱۲۶۷ خورشیدی در زمان حکومت محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده‌ و طرح این بنا از معماری پرستشگاه‌های هندی تاثیر گرفته است.

ﻫﻨﺪﻭﻫﺎی ﺗﺎﺟﺮ ساکن ﺑﻨﺪﺭعباس که به طور معمول ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎی ۷۰ ﺗﺎ ۸۰ ﻧﻔﺮی ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﺮﺍﺳﻢ مذهبی خود ﺭﺍ ﺩﺭ کاﺭﻭﺍنسرﺍﻫﺎ به جا می‌ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﺗﺎ این که ۲ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ‌ﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ ﭘﻴﺶ‌ﻗﺪﻡ شدند ﻭ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ بانی ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻌﺒﺪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ زدند.

مبادلات تجاری و اقتصادی از هرمزگان با هندوستان پررونق تر و وسیع تر از گذشته ادامه داشته و کنسولگری این کشور هم اکنون در بندرعباس فعال است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=21990

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات