امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۵
صفحه نخست | اجتماعی | بازارداغ نان تموشی یا رگاگ در پارک ساحلی خواجه عطا

بازارداغ نان تموشی یا رگاگ در پارک ساحلی خواجه عطا

منتشر شده در ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸

بوی نان تموشی، شلوغی صف‌ها و سفره‌های سنتی که همه دور تابه از خوشمزگی، سس آن حرف می‌زنند منتظر پخت نان به دست زنان هنرمند هرمزگان هستند این روزهای تعطیلات نوروز هرمزگانی‌ها با پخت نان سنتی در بلوار ساحلی میزبان مسافران و گردشگران هستند به‌طوری‌که بوی داغ نان تموشی حال و هوای بلوار ساحلی پرکرده است.

بازارداغ نان تموشی یا رگاگ در پارک ساحلی خواجه عطا

به گزارش پایگاه خبری قشم، از پارک ساحلی که گذر می‌کنید شلوغی پیاده‌روها حصیری‌هایی می بنید که پهن شده و دکه‌های پخت نان محلی تموشی یا همان نان رگاگ می‌پزند، مسافران و گردشگران با شوق و شور بعضی‌ها برای اولین‌بار یا از شنیده طعم آن دور تاوه منتظر و صف‌ کشیده‌اند و هیاهویی که تیز، شور یا تند نباشد و زنان هرمزگانی هم همین‌طور که نان می‌پزند از سس‌های آن که همان مَهیاوه و سوراغ است را برایشان توضیح می‌دهد و همه دور هم با خوردن نان و تعریف و تمجید از خوشمزگی نان شب خوبی را در بلوار ساحلی و زنان هنرمند هرمزگانی سپری می‌کنند.
نان تموشی یکی از نان‌های سنتی، قدیمی، محبوب استان و شهر لارستان است. این نان با یک‌لایه خمیر بدون مخمر به روی سطح تاوه می‌پوشانند و بر روی آن از تخم‌مرغ، مهیاوه، سوراغ، پنیر و روغن روی آن می‌پاشند و بعد برشته شدن نان سرو می‌شود.
سس نان که مهیاوه وسوراغ است از مَهیاوه (مهیابه یا مهوه) و سوراغ دو نوع سس هستند که از ترکیب ماهی ساردین خشک و پودر شده، پوست نارنج، خاک سرخ هرمز، آب و ادویه درست می‌شود.
شما اگر این نان را نخوردید برای یک‌بار هم که شده امتحان کنید مطمئناً از خوردن آن لذت می‌برید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=22649

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *