امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲
صفحه نخست | اجتماعی | استاندار: ۵۰ درصد از جمعیت هرمزگان دارای آب شرب پایدار هستند

استاندار: ۵۰ درصد از جمعیت هرمزگان دارای آب شرب پایدار هستند

اخبار :
منتشر شده در ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
استاندار

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، فریدون همتی، استاندار هرمزگان روز سه شنبه در مراسم بهره‌برداری از سه طرح آبرسانی هرمزگان که به صورت ویدئوکنفرانسی به دستور وزیر نیرو انجام شد، افزود: در چهار ساله گذشته در شرایط بد اقتصادی و کرونا دولت در بخش‌های مختلف در هرمزگان بویژه حوزه آب و برق اقدام‌های بسیار خوبی انجام داده است که بعد از انقلاب بی نظیر است.

وی بیان داشت: در سال ۹۲ میزان شیرین سازی آب دریا در هرمزگان حدود ۱۲ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۶ به  ۱۶ میلیون مترمکعب و در اوایل سال ۱۴۰۰ به ۹۵ میلیون مترمکعب رسیده است آن هم برای شهرهای همچون بندرعباس که همیشه دغدعه آب داشته است.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: در سال ۹۷ که آب سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان بندرعباس به شدت کاهش یافت، تولید آب از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به زیر هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسید که با حفر و تجهیز چاه‌های متعدد در پایین دست شمیل و نیان و وارد مدارشدن مرحله نخست آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس توانستیم این وضعیت آبی را مدیریت کنیم.

۲ آب شیرین کن سه هزار متر مکعبی در شهرستان قشم کلنگ زنی شد

همتی ادامه داد: شهرستان قشم قبل از دولت یازدهم و دوازدهم با شرایط بسیار اسفناکی در حوزه آبرسانی مواجه بود که در این هشت سال بویژه در چهار ساله اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفت که یکی از این موارد خرید تضمینی برای شیرین سازی ۹ هزار مترمکعب آب دریا از سوی شرکت مپنا صورت گرفت و قرار شد این میزان افزایش یابد.

وی ابرازداشت: ۲ آب شیرین کن جدید سه هزار مترمکعبی نیز در شهرستان قشم کلنگ زنی شده است که تقاضا داریم این میزان به ۱۰ هزار مترمکعب ارتقا پیدا کند؛ چون هرچند اقدام‌های خیلی خوبی در حوزه آب این جزیره صورت گرفته اما به نسبت سال‌های بعد از انقلاب کافی نیست و ناچار به آبرسانی ۱۵ تا ۲۰ روز در برخی روستاها به صورت سیار هستیم.

نماینده عالی دولت درهرمزگان در ادامه از وزیر نیرو خواست که علاوه بر سهیمه ۴۰ هزار مترمکعبی از محل آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی، ۵۰ هزار مترمکعب دیگر نیز خرید تضمینی صورت گیرد تا دیگر دغدغه ای برای شهر بندرعباس و خمیر نداشته باشیم.

همتی عنوان کرد: در مسیر خط انتقال آب خلیج فارس که از بندرعباس به کرمان نیز می‌رود برای جمعیت بخش مرکزی شهر بندرعباس حدود ۸۰ هزارنفر جمعیت مشکل آب داریم که در این راستا شرکت آب و فاضلاب هرمزگان طرحی را تهیه کرده که از این محل آبرسانی صورت گیرد.

وی گفت: همچنین بعد از انقلاب ۲ پروژه بزرگ آبی شامل طرح آبرسانی از جگین به مرکز شهرستان بشاگرد با یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و سد سهران تا شهر گوهران با ۶۵۰ میلیارد ریال در بشاگرد به سرانجام رسید که یکی از افتخارات نظام و دولت بوده است و جای افتخار دارد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در این استان همچنین حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب فصلی و روان آب‌ها به دریا می‌ریزد که مطالعه برای ذخیره سازی این آب‌ها صورت گرفته است و انجام آن اقدام بسیار شایسته ای خواهد بود.

همتی بیان کرد: اکنون تعدادی از روستاهای هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شود که برای مدیریت این روستاها نیاز به حداقل ۱۵ تانکر جدید داریم.

وی در خصوص ساماندهی فاضلاب بندرعباس که یکی از اصلی ترین مساله در این شهر است، اظهارداشت: طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع توسط شرکت زیرساخت متشکل از هفت بنگاه‌ بزرگ اقتصادی بزودی اجرایی می‌شود.

استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: این پروژه که برای اجرای آن۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه برآورد شده به عنوان یکی از کارهای خوب و ماندگار بنگاه‌های اقتصادی استان هرمزگان خواهد بودکه در آینده ای نزدیک با به صورت رسمی با دستور رییس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری خواهد رسید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *