امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان گرمی

آشنایی با شهرستان گرمی

منتشر شده در ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۶

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان گرمی از شمال با شهرستان‌های بیله سوار و پارس‌آباد، از غرب با شهرستان کلیبر (آذربایجان شرقی) از جنوب با شهرستان مشگین‌شهر و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه‌است. شهرستان گرمی از جنوب به دامنه کوه‌های صلوات، از شمال به کوه‌های خروسلو از غرب به رود دره رود و از شرق به بالهارود محدود می‌شود.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵ به حدود ۵۶،۴۷۳ نفر رسید.

مردم این شهرستان به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و تلاش زیادی برای حفظ فرهنگ و آیین‌های خود نظیر مراسم تکمچی و سایر مراسم در نوروز و چهارشنبه سوری دارند.

مردم این شهرستان مسلمان و ۱۰۰٪ شیعه اثنی عشری می‌باشند و به مراسم دینی و مذهبی اهمیتی خاص قائل هستند.

این شهرستان در شمال غربی کشور و شمال استان اردبیل بین ۳۸ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۱۰ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۴۷ درجه و ۲۵ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده‌است.

گرمی از سال ۱۳۵۵ با جدایی شهرستان مغان از شهرستان مشگین‌شهر به مرکز شهرستان تبدیل شد. سپس در سال ۱۳۷۰ دو شهرستان بیله سوار و پارس‌آباد از آن جدا شده و تبدیل به شهرستان شدند.

نزدیک به ۵۰٪ تولید ناخالص داخلی شهرستان، متکی به دامداری و کشاورزی است و محصول گوشت قرمز و دام زنده آن که به اقصا نقاط کشور خصوصاً کلان‌شهرهایی نظیر تهران و کرج ارسال می‌شود، نقش مهمی در معیشت مردم دارد. پرورش گوسفند، بز، گاو، گاومیش و چهارپایان باربر در آن رواج دارد.

شهرستان گرمی مانند اغلب نواحی ایران دارای اقلیمی نیمه خشک با تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های نسبتاً سرد می‌باشد. آب و هوای گرمی نسبت به اغلب نواحی و شهرستان‌های استان اردبیل معتدل و ملایم می‌باشد.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی گرمی

در روستای خان کندی شهرستان گرمی دریاچه سد گیلارلو وجود دارد که از ذوب شدن برف کوه قبله داشی پدید آمده است، همچنین دریاچه دیگری در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر در روستای گیلارلو وجود دارد که دومین دریاچه بزرگ استان اردبیل محسوب می‌شود. 

یکی از بکرترین آبشارهای شهر گرمی آبشار چالاچوخور است. این آبشار زیبا از میان دره‌‌ای عمیق بین دو صخره بزرگ سنگی سرازیر می‌شود و منظره‌ای زیبا را به‌ وجود می‌آورد. آبشار چالاچوخور در مسیر رودخانه دومولی در روستای آلیله، نزدیک به مرز ایران و آذربایجان، قرار دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12807

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *