امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان نیمروز

آشنایی با شهرستان نیمروز

منتشر شده در ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۸
نیمروز

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان نیمروز از شمال با مرز افغانستان، از شمال شرقی با شهرستان هیرمند و  زابل، از جنوب شرقی با شهرستان هامون، از جنوب غربی با شهرستان زاهدان و از غرب با شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی همسایه است.

شهرستان نیمروز با انتزاع بخش پشت‌آب از شهرستان زابل، و ارتقای آن به شهرستان در ۱۷ دیماه ۱۳۹۱ توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد.

جمعیت شهرستان نیمروز براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۸،۴۷۱ نفر بوده‌است.

آب‌وهوای شهرستان نیمروز بسیار گرم و خشک بیابانی با تابستان‌های طولانی است. گرم‌ترین ماه سال تیرماه و سردترین ماه سال دی ماه است.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی نیمروز

این اثر تاریخی به جا مانده از دوران صفوی در ۴۲ کیلومتری غرب این شهرستان و ۹ کیلومتری شمال جاده نیمروز به نهبندان در بخش سابوری روستای میل نادر قرار دارد. این کاروانسرا در ارتفاعی قرار گرفته که گردشگران ضمن تماشای آثار باستانی این اثر از مناظر زیبای دریاچه ی هامون سابوری در مواقع پرآبی استفاده کافی را خواهند برد. 

درون محدوده دریاچه هامون بلندی های به شکل مستطیل و دایره با طول متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر و عرض ۵۰ تا ۷۰ متر و ارتفاع ۳ تا ۴ متر وجود دارد که به آن تختک گفته می شود (یعنی مانند تخت). شغل اکثر کسانی که در آن زندگی می کنند دامداری صیادی و حصیربافی است.

از اماکنی که اروپاییان در قدیم در آن مشغول فعالیت بودند گمرگ بود که به گمرگ بلژیکی ها معروف است. فعالیت این مکان در سیستان به اوایل قرن بیستم بر می گردد. این آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در ۴۲ کیلومتری غرب شهرستان نیمروز و ۹ کیلومتری شمال جاده ی نیمروز به نهبندان واقع شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10333

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *