امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان میرجاوه

آشنایی با شهرستان میرجاوه

منتشر شده در ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۴

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان میرجاوه در تاریخ ۱۷ دی ۹۱ از شهرستان زاهدان جدا شد و مستقل گردید. میرجاوه یکی از شهرهای کوچک استان سیستان و بلوچستان ایران در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان قرار گرفته است. میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که رفت‌وآمد سیاحان خارجی و داخلی از این معبر صورت می‌گیرد و از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه قاره هند متصل می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور، گمرک میرجاوه است که قدمت آن بیش از صد سال است که در آن صادرات و واردات صورت می‌گیرد. لازم به ذکراست که این شهر اولین سیستم لوله کشی و اولین راه آهن درایران را داشته است و جزء اولین شهر‌هایی است که داری شهربانی و کمرگ بوده است.

جمعیت شهرستان میرجاوه براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۵،۳۵۷ نفر بوده‌است.

مردم شهرستان میرجاوه از قومیت بلوچ و اهل سنت حنفی هستند. زبان مردم شهرستان میرجاوه بلوچی با لهجه سرحدی است. اغلب ازدواج‌ها درون‌گروهی و قومی است و مردم برای ریش‌سفیدان، معتمدین و بزرگان طوایف و علما دینی احترام زیادی قائل می‌شوند. درصد طلاق به دلیل تقبیح آن بسیار ناچیز است و معمولا بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. مردم پایبند سنت‌های قومی قبیله‌ای هستند و لباس محلی می‌پوشند.

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی میرجاوه

هفتاد ملا در حاشیه شرقی روستای روپس و در ۲۰ کیلومتری روستای تمین واقع شده است. این گورستان با حدود ۵۰ مترمربع مساحت شامل مجموعه‌ای از صورت قبرهای پنج طبقه مصطبه‌ای شکل پلکانی با دیواری مخوف و سوراخ‌دار عمود بر روی آن‌ها است. این قبرستان به دوره اسلامی میانه تعلق دارد.

روستای سرسبز تمین از توابع شهر زاهدان است که آب‌و‌هوای مطبوع آن باعث شده گردشگران زیادی در روزهای گرم سال این روستا را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کنند. این روستا علاوه‌بر طبیعت دلنشین جاذبه‌های تاریخی متعددی مانند آسیاب آبی، قلعه و گورستان تمین و چله خانه دارد. آسیاب آبی این روستا از دوره قاجار به‌جا مانده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

غار لادیز، به دلیل داشتن آب‌هوای خنک، به یکی از محبو‌ب‌ترین مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. این غار طبیعی با ۱۵ کیلومتر طول در روستای لادیز، از توابع زاهدان، قرار دارد و همیشه آبی خنک در آن جریان دارد. صدای چکیدن قطره‌های آب روی دیوارها و انعکاس آن موسیقی طبیعی‌ای را در غار به وجود می‌آورد. این غار مکان مناسبی برای غارنوردی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *