امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۳
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با شهرستان سرباز

آشنایی با شهرستان سرباز

منتشر شده در ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۳
سرباز

به گزارش پایگاه خبری قشم، شهرستان سرباز از شمال شرقی تا شرق با شهرستان مهرستان، از شمال غربی با شهرستان ایرانشهر، از جنوب شرقی با شهرستان راسک، از جنوب غربی با شهرستان قصرقند و از غرب با شهرستان نیک‌شهر همسایه است.

این شهرستان در تاریخ ۱۳ آذر ۹۸ از شهرستان راسک جدا شد و مستقل گردید.

جمعیت شهرستان براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۹۱٬۲۷۴ نفر بوده‌است.

سرباز از دو واژهٔ بلوچی سَر به معنای سَر یا بالادست و باز به معنای زیاد ساخته شده‌است؛ دلیل نامگذاری رودخانه سرباز، داشتن بالادستی بسیار برای این رودخانه هست.

از بالادستی‌های مهم این رودخانه می‌توان سرکور، گوَیمرک، جژان و کیشکور را نام برد.

شهر سرباز مرکز این شهرستان با هوایی خنک بعضاً با بارندگی سیل‌آسای یا سرما در محدوده تفتان رو به رو است. کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری چون موز، انبه، پاپایا، مرکبات، سیب، آلو، انار، زردآلو و انگور و غیره در این شهرستان امکان‌پذیر است. 

در ادامه به معرفی تعدادی جاذبه های دیدنی این شهرستان میپردازیم.

جاذبه های دیدنی سرباز

قلعه سرباز از دیدنی های شهرستان سرباز و از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان بوده که فاصله ی آن از مرکز شهرستان ۷۶ کیلومتر می باشد.

منطقه باهوکلات این شهرستان زیستگاه عمده تمساح نادر پوزه کوتاه بلوچستان است، این جانور باقیمانده راسته کروکودیل ها که خود خزندگانی بوده اند که ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل می زیسته اند است.گاندو یا تمساح پوزه کوتاه ایرانی تنها گونه از راسته تمساح ها در ایران است که پهن ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح ها دارد.

رودخانه سرباز با دره ای سرسبز بزرگ ترین رودخانه پر آب بلوچستان محسوب می شود و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10422

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *