امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۳
صفحه نخست | اجتماعی | واقعی‌سازی قیمت سیلندر گاز قشم شرط ادامه حیات نمایندگان توزیع

واقعی‌سازی قیمت سیلندر گاز قشم شرط ادامه حیات نمایندگان توزیع

منتشر شده در ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
سیلندر

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ نوسانات نرخ اقلام مورد نیاز جامعه علاوه بر تشدید فشارهای اقتصادی، مردم بویژه قشرهای ضعیف به لحاظ مالی را با خطر فورپاشی روانی مواجه می‌سازد. رخدادی که ضعف‌های حوزه قیمت‌گذاری و نظارتی را هویدا ساخته و ضرورت ارتقای دانش پیشگیری و مدیریت بحران در سطوح مختلف مدیریتی را دو چندان می‌کند.

تاثیر این نوسانات در یک جزیره، تحت تاثیر مولفه‌های بسیار بر جامعه دو چندان می‌شود. در ساختار جغرافیای جزیره‌ای به دلایل گوناگون نظیر اضافه شدن حمل و نقل دریایی، شرجی هوا و تسریع فرآیند فرسودگی، افزایش هزینه‌ تعمیرات و نگهداری اختلاف قیمت آشکاری بین بهای کالا و خدمات در پهنه جزیره و سرزمین اصلی پدید خواهد آمد.

در این بین اگر دو حاکمیتی موجود در جزیره قشم را نیز در نظر بگیریم نوسانات می‌تواند در صورت عدم مدیریت صحیح تشدید شود. آنگاه که در حوزه مدیریتی عملکرد جزیره‌ای بر انسجام، تعامل، جامع‌نگری و هم افزایی سایه بیفکند می‌تواند به گسترش نوسانات و  خطرهای اجتماعی-روانی بیش از پیش دامن بزند.

ثبات قیمتی در سبد معیشتی جامعه برای مردم قابل مدیریت و برنامه‌ریزی خواهد بود اما نوسانات، روان جامعه را بازی خواهد گرفت. از این رو اقدامات قاطع و جامع مدیریتی به عنوان یک اصل در مدیریت بازار و کنش‌های اجتماعی باید مد نظر قرار بگیرد.

تنوع قیمتی سیلندر گاز خانگی در قشم و گلایه‌های مردمی

تنوع قیمتی سیلندرهای گاز خانگی به عنوان کالایی استراتژیک در پهنه جزیره قشم بستر را برای عرض اندام برخی سودجویان فراهم آورده است. این سوء استفاده‌ها در زمانی که دسترسی به نمایندگی‌های فروش به حداقل می‌رسد تشدید شده و فضای مجازی جزیره را به التهاب می‌کشاند.

پیام‌های مردمی به خبرنگار فارس در این رابطه‌ سبب شد در نخستین گام قیمت فروش شرکت مشعل گاز قشم به عنوان تنها توزیع کننده عمده سیلندر در این جزیره مورد بررسی قرار بگیرد.

فرهاد نظری مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، قیمت مصوب هر سیلندر خانگی گاز درب شرکت و نمایندگی‌های مجاز فروش را ۱۲ هزار تومان اعلام کرد. بررسی‌های میدانی بیانگر آن است که قیمت مصوب جز درب شرکت در هیچ یک از نمایندگی‌های فروش رعایت نمی‌شود!

در گفت‌وگوی میدانی خبرنگار فارس با نمایندگان مجاز، فروش مطابق با نرخ مصوب را بواسطه حجم سرمایه اولیه نظیر خرید سیلندر خالی و هزینه‌های حقوق و مزایای نیروی انسانی، بیمه، اجاره بها و آب و برق عملا غیرممکن می‌دانند.

برخی از نمایندگان نیز مدعی آن هستند که کتبا به شرکت اعلام کرده‌‌اند در صورت اجبار به فروش مطابق با قیمت مصوب، صرفه اقتصادی تعطیلی واحد به مراتب بیشتر از ادامه فعالیت است و قطعا نسبت به قطع فروش اقدام خواهند کرد.

متولیان ساماندهی قیمت سیلندر گاز سکوت خود را بشکنند

به گفته شرکت مشعل گاز، قیمت فعلی سیلندر گاز قدیمی و نیازمند بازنگری است چرا که امکان تداوم خدمات برای ماه‌های آینده قابل تصور نیست.  همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد توزیع کنندگان و نمایندگان فروش نیز از وضعیت موجود ناراضی بوده و عملا به صورت خودمختار قیمت را افزایش داده‌اند.

سکوت دستگاه‌های رسمی در بازنگری قیمت و تعیین تکلیف فروشنده و مصرف کننده، حل مسئله را معلق نگه داشته و برآورده نشدن توقع مردم در خصوص متناسب‌سازی بهای سیلندر با مولفه‌های قیمت‌گذاری و یکسان‌سازی قیمت سیلندرگاز خانگی از دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی و دولتی در حل مسئله‌ای به این سادگی جای تاسف دارد.

فارغ از آن که  کدام دستگاه اعم از فرمانداری یا سازمان منطقه آزاد قشم متولی حل این مسئله است، مردم هر دو مسوول را از دولت می‌دانند و خواسته به حق آنان تعیین تکلیف وضع موجود است. زیبنده‌ جزیره‌ای با ظرفیت‌ها و آوازه قشم نیست که در عرضه کالایی استراتژیک گرفتار دو یا چند قیمتی باشد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=3848

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *