امروز : ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۲
صفحه نخست | اجتماعی | مرحله اول پایش سواحل هرمزگان انجام شد

مرحله اول پایش سواحل هرمزگان انجام شد

منتشر شده در ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۳
پایش

به گزارش پایگاه خبری قشم؛به نقل از ایرنا،صمد حمزه ئی روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت:‌ این پایش ساحلی که توسط مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس (هرمزگان) و با حمایت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و سازمان محیط زیست انجام شد، اندازه گیری ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب‌های ساحلی، بررسی سلامت جنگل‌های مانگرو در خورها، بررسی وضعیت کیفیت آب در شناگاه‌های شهرها مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پدیده‌های مانند آلایندگی آبها، کم اکسیژنی، اسیدی شدن آبها، تغییرات دما و شوری آبها، آلایندگی رسوبات، میزان فلزات سنگین رسوبات و میزان مواد مغذی موجود در آب دریا با نمونه برداری‌ها، اندازه گیری‌ها و این پایش‌ها، تغییرهای دوره‌ای آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به ویژه در سواحل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این اطلاعات و داده ها می تواند برای مدیریت بهتر مناطق ساحلی و دریایی و جانمایی مراکز صنعتی و اقتصادی ساحلی استفاده شود، یکی از بزرگترین مشکل‌های فعلی در سواحل هرمزگان کمبود اطلاعات و داده‌های دریایی در این مناطق است.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس افزود: این کببود داده‌ها باعث شده بسیاری از طرح‌های اقتصادی و صنعتی در مناطق حساس ساحلی که توان اکولوژیک مناسبی ندارند اجرا شوند و در نتجیه موجب به هم خوردن توازن در زیست بوم مناطق دریایی و ساحلی شوند.

حمزه ئی ابراز داشت: می‌توان با داشتن داده‌ها و اطلاعات دقیق‌تر از مناطق ساحلی بهره وری پایدارتری از مناطق دریایی و ساحلی داشت و توسعه سواحل با خطرهای زیست محیطی کمتر انجام شود.

وی عنوان کرد: هرمزگان با بیش از ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی در سرزمین اصلی و نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در جزایر، در مجموع افزون‌بر ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که برای استفاده مناسب و حفاظت از آن باید با نمونه برداری‌ها و اندازه گیری‌های منظم، به طور مداوم مورد پایش قرار گیرد.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس با بیان اینکه این پایش به مدت ۸ روز در آبهای ساحلی، جزایر، جنگلهای حرا و شهرهای ساحلی، به منظور بررسی تغییرات به صورت  انجام شد، خاطر نشان کرد: مرحله دوم پایش در شهریور ماه امسال انجام می‌شود که می‌توان به مقایسه پایش‌ها پرداخت و از نتایج آن در بخش‌های گوناگون استفاده کرد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6159

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *