امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۳
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | تالاب صورتی لیپار؛ از جاذبه های چابهار

تالاب صورتی لیپار؛ از جاذبه های چابهار

منتشر شده در ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۷
لیپار

به گزارش پایگاه خبری قشم، چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری بلوچستان در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند قرار دارد. اسکله آن توانایی پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به‌شمار می‌رود. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است که یکی از آنها تالاب صورتی لیپار است.

تالاب لیپار

تالاب لیپار که با نام تالاب صورتی نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های خاص طبیعی ایران و جاهای دیدنی چابهار به‌ شمار می‌رود که به دلیل رنگ صورتی‌اش از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است.

این تالاب در دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد. رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود فراروان پلانکتون‌های گیاهی است. تاکنون ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها در این تالاب شناسایی شده‌اند.

بهترین زمان برای سفر به چابهار

می‌توان گفت چابهار یکی از معدود شهرهای ایران است که تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای متعدلی دارد. این شهر خنک‌ترین بندر ایران محسوب می‌شود و در تابستان از بسیاری از شهرهای گرم و خشک کشور خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوای کاملا بهاری دارد؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و هوا به شدت شرجی و مرطوب می‌شود.

دمای این شهر در هیچ یک از ماه‌های سال از ۳۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان یعنی از اوایل تیر تا اوایل مرداد تقریبا ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در سردترین موقع سال یعنی دی تا اوایل بهمن تقریبا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است؛ در کل بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوا از اوایل آبان تا اواسط فروردین است.

میزان دما در این ماه‌ها  از ۲۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر و از ۱۶ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود؛ میزان متوسط دما نیز در این ماه‌ها ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *