امروز : ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور آلبانی

آشنایی با کشور آلبانی

منتشر شده در ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۷

به گزارش پایگاه خبری قشم،این کشور ازشمال با مونته‌نگرو و صربستان و از شرق با مقدونیه شمالی و یونان مرز مشترک دارد. آلبانی جزو کشورهای ناحیه مدیترانه نیز است و در شمال دریای یونان و غرب دریای اژه قرار دارد.

آلبانی در یک نگاه

آلبانی با ۲۸٬۷۴۸ کیلومتر مربع مساحت، ۱۴۴مین کشور وسیع جهان است. این کشور با ۲٬۸۷۶٬۵۹۱ نفر جمعیت، ۱۴۰مین کشور پرجمعیت جهان است. پایتخت و بزرگترین شهر این کشور تیرانا و جمعیت آن ۴۲۱ هزار نفر است. زبان رسمی این کشور آلبانیایی و واحد پول این کشور لِک نام دارد.

در حدود یک‌سوم این کشور جنگلی است و آلبانی از نظر گونه‌های گیاهی کشوری غنی است. یکی از مهمترین محصولات اقتصادی در این کشور گندم است که وارد بخش‌های صادراتی شده‌است و کشور آلبانی از نظر تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم به خودکفایی رسیده‌است. در این کشور تولید کرومیت نیز دیده می‌شود و کشور آلبانی در دنیا مقام بالایی را داشته‌است.

نظام سیاسی آلبانی دموکراسی پارلمانی است. ایلیر متا رئیس‌جمهور و ادی راما نخست‌وزیر کشور آلبانی است. از سال ۲۰۰۹، آلبانی عضو ناتو و کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است. همینطور از تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۵۵ در سازمان ملل متحد عضو است.دولت آلبانی از پیشرفت و توسعه گردشگری برخوردار است. همچنین ۲۵ مکان نگهداری محیط زیست در جهان را در اختیار دارد.

درادامه به معرفی تعدادی از شهر های آلبانی و جاذبه های دیدنی آنها میپردازیم.

شهر تیرانا

تیرانا شهری با نامی دخترانه که پایتخت کشور سرسبز و زیبای آلبانی است. این شهر که قدمتی به بلندای قرن ۱۶ میلادی دارد، با بافتی قدیمی و سنتی و طبیعتی سرسبز و زیبا به یکی از مقاصد گردشگری جذاب اروپای شرقی تبدیل شده است.تیراناشهری مسلمان نشین است اما تعداد مساجد آن نسبت به تعداد مسلمانان آن بسیار کمتر است.این شهر نیز تقریبا مثل سایر شهرهای شبه جزیره بالکان از آب و هوایی معتدل با زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک برخوردار است.

میدان اسکندر بیگ

در تیرانا، تمام مسیر ها به میدان اسکندربیگ منتهی می شوند. نام این میدان، از قهرمان ملی آلبانی گرفته شده است و درست در مرکز شهر قرار دارد. این میدان و مجسمه ای از اسکندربیگ که در وسط آن قرار دارد، از نماد های معروف شهر تیرانا هستند.در اطراف این میدان می توانید سری به خانه ی اپرا، موزه ی تاریخ ملی و کلیسای ارتودوکس بزنید.

هرم انوار هوسکا

هرم انوار هوکسا در سال ۱۹۸۸ به عنوان یک موزه ساخته شد. این هرم توسط دختر یک رهبر آلبانیایی، برای بزرگداشت او ساخته شد. این یادبود منحصر به فرد به نام هرم تیرانا هم شناخته می شود.

 

شهربرات

یکی از بهترین شهرهای آلبانی، شهر برات است. سبک معماری بکار رفته در بنا و خانه های موجود در این منطقه از اروپا، هنوز حال هوای دوره عثمانی را تداعی می کند، چرا که معماران دوره عثمانی بگونه ای این بناها را ساخته اند که تا کنون پا برجا مانده اند. اگر به قدم زدن در بین جاذبه های گردشگری علاقه داشته باشید، به کوچه پس کوچه های این مورد از بهترین شهرهای آلبانی رفته تا جنس سنگی دیوارها و زمین شما را افسون خود کند.

شهر برات

شهر اشکودرا

برای رسیدن به این مورد از شهرهای معروف آلبانی، باید خود را به شمال غربی این کشور برسانید.این شهر توانسته لقب مرکز فرهنگی کشور را از آن خود کند. به جرأت می توان گفت شما در یکی از قدیمی ترین و پرقدمت ترین شهرهای کل قاره اروپا سفر کرده اید، چرا که علاوه بر موزه و آثار باستانی به جا مانده از دوره عثمانی و دیگر حکومت ها، اولین جنگل کل اروپا نیز در این منطقه بچشم می خورد.

دریاچه اسکادرا

یکی از بزرگترین دریاچه های منطقه بالکان دریاپه اسکادار است. در محدوده ی این دریاچه پارک ملی محافظت شده ای به انداز ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد. این منطقه به عنوان اصلی ترین زیستگاه پرندگان در قاره اروپا شناخته و مشهور شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6298

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *