امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳
صفحه نخست | مشاهیر استان | بخشی از زندگینامه و فعالیت‌های مرحوم عبدالغفار بادروج؛ چهره ماندگار فرهنگ‌دوست هرمزگان  

بخشی از زندگینامه و فعالیت‌های مرحوم عبدالغفار بادروج؛ چهره ماندگار فرهنگ‌دوست هرمزگان  

منتشر شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹

به گزارش پایگاه خبری قشم، مرحوم عبدالغفار بادروج فرزند عبدالله متولد ۱۳۲۹ در خانواده‌ای سرشناس و مذهبی از مشایخ بستک به دنیا آمد. از همان ابتدا زیر نظر مرحوم پدر بزرگوارشان به تعالیم و مسائل دینی و عرفان آشنا گردید. دوران ابتدایی را در دبستان مصطفویه بستک به‌عنوان دانش‌آموز ممتاز سپری نمود و دوران متوسطه نیز در دبیرستان مصطفویه بستک به پایان رسانید. از سال ۱۳۵۰ به‌عنوان معلم شروع به تدریس نموده و در همان سال‌ها با حفظ سمت، مسئولیت کتابخانهٔ عمومی بستک به‌عنوان اولین مسئول و کتابدار عهده‌دار شدند. در این سال‌ها در پست‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر، نماینده صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس، رئیس شورای محلات و مرکزی بستک خدمت نمود. در سال ۱۳۵۷ هم‌زمان با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌عنوان مسئول کتابخانه و نماینده  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً به استخدام وزارتخانه مذکور در آمد. در سال ۱۳۵۸ پس از تشکیل هیئت‌مدیره جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر بیش از ۱۵ سال افتخار فعالیت داشته‌اند. از جمله فعالیت دیگر ایشان در زمینه ورزشی به‌عنوان رئیس هیئت فوتبال و شطرنج در دوره‌های مختلف، همچنین اعزام تیم‌های والیبال خواهران به مسابقات استانی، کسب مقام‌های مختلف قهرمانی، اعزام تیم ووشو به مسابقات استانی و کشوری، کسب مقام قهرمانی در دوره‌های مختلف بوده است. طی فعالیت ۳۷ساله بارها به‌عنوان مدیر نمونه از سوی بخشداران، فرمانداران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند که از پراهمیت‌ترین آن‌ها در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کارمند نمونه، چهره ملی و کشوری شناخته شد و لوح سپاس دریافت کردند. در سال ۱۳۷۹ در سومین جشنواره شهید رجائی به‌عنوان مدیر نمونه در محل اجرای مراسم از سوی رئیس‌جمهور محترم وقت لوح سپاس ویژه کارمند نمونه دریافت نمودند.

از دیگر افتخارات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان تصدی ایشان، از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان اداره برتر و مدیر نمونه استانی معرفی شدند و از استاندار وقت لوح تقدیر دریافت نمودند، افزایش تعداد کتابخانه‌ها که از یک باب کتابخانهٔ عمومی به چهار باب کتابخانهٔ عمومی و چهار باب کتابخانهٔ مشارکتی افزایش‌یافته است. کتابخانه‌های عمومی کوخرد، فاریاب، کهتویه، هرنگ، کمشک و دهنگ. از مهم‌ترین کتابخانه‌های عمومی، کتابخانهٔ شرفا شرفایی در بخش جناح است که از بزرگ‌ترین کتابخانهٔ استان محسوب می‌شود، تشکیل دو انجمن کتابخانهٔ عمومی شهرستان بستک و بخش جناح،  احداث دو باب مجتمع فرهنگی و هنری پیامبر اعظم (ص) در مرکز شهرستان و مجتمع فرهنگی و هنری دهنگ،  کلنگ‌زنی سه باب فرهنگ‌سرای روستایی در مناطق فتویه، دهتل و هنگویه  و همچنین مسئولیت ستاد طرح اوقات فراغت طی سال های  اخیر که از هر جهت افزایش چشم گیری در زمینه های کمی و کیفی ، جذب هنرجویان و ارتقاء سطح کلاس ها و گسترش کلاس ها داشته است . هر سال در پایان کلاس ها نمایشگاه آثار هنرجویان طرح اوقات فراغت در هفته  پربرکت دولت در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردید . مراسم بزرگداشت مرحوم شرفا شرفایی در سالروز وفات ایشان به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیریت امور کتابخانه ها در سال ۱۳۸۵ در بخش جناح و در زمان تصدی ایشان در پست ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

بزرگ‌ترین افتخارات ایشان برپایی نمایشگاه‌های مختلف، شرکت در جشنواره‌ها و کسب مقام اول در جشنواره ایرانگردی و جهانگردی که در مرکز استان با شرکت شهرستان‌های ساحلی در سال‌های ۸۰ – ۸۱ و ۸۲ بوده ، همچنین کسب مقام اول از بین شهرستان‌ها و استان‌های ساحلی کشور در سال ۸۱ دیگر افتخارات وی بوده است که این جشنواره در محل دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد.

مرحوم شیخ عبدالغفار بادروج از بدو انقلاب به‌عنوان نماینده صداوسیما فعالیت داشته که در این مدت با پیگیری و تلاش ایشان در جهت راه‌اندازی شبکه یک سراسری در سال ۱۳۶۰ و راه‌اندازی شبکه‌های دو – سه و چهار در اوایل دهه هفتاد بوده است. ناگفته نماند شبکه‌های سه و چهار پس از بندرعباس در شهرستان بستک راه‌اندازی گردید.

در بخش تولید صداوسیما نیز فعالیت‌های چشمگیری در تهیه برنامه و فیلم‌های مختلف داشته که از همه مهم‌تر سریال همسفر آفتاب بود که تنها در شهرستان بستک به دلیل فرهنگی بودن شهرستان سه حلقه فیلم از آداب‌ورسوم، سنن، فرهنگ و هنر این شهرستان تهیه شد. در بخش ارسال خبر و تصویر نیز طی ۳۷ سال هزاران خبر و تصویر از فعالیت‌های شهرستان از واحد مرکزی خبر صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس پخش گردیده است. از جمله خدمات عام‌المنفعهٔ ایشان می‌توان به اهدای دو هزار متر زمین جهت احداث مدرسه به آموزش‌وپرورش شهرستان بستک با همکاری شرکا ، اهدای دو هزار متر زمین برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در زمان تصدی مدیرکل وقت جناب آقای شاکری، اهدای چهار قطعه زمین به کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان جهت احداث ساختمان منازل مسکونی برای ایتام نیز گوشه‌ای دیگر از خصوصیت بذل و بخشندگی این مرد بزرگ است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=14790

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات