امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۵
صفحه نخست | گردشگری | بندرکنگ؛ گرانش چشم‌نواز با پیشینه هزارساله

بندرکنگ؛ گرانش چشم‌نواز با پیشینه هزارساله

منتشر شده در ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰

به گزارش پایگاه خبری قشم، بندر کُنگ یکی از شهرهای تابعه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که فاصله چندانی تا بندرعباس ندارد حدود ۱۶۵ کیلومتر و در ۵ کیلومتری شهرستان لنگه قرار دارد. بندرکنگ یکی از شهرهای تاریخی جنوب ایران با زیبایی‌های خیره‌کننده بشمار می‌رود. این بندر با دارابودن قدمت چندهزارساله است که همین باعث شده تا بافت تاریخی جمیل این بندر تماشایی و دوست‌داشتنی باشد. در این شهر می‌توانید از دیدن معماری‌های خاص و برگزیده این بندر بهره ببرید. این بندر حدود ۶.۵ کیلومترمربع مساحت دارد که حدود ۱.۹۵ کیلومترمربع از آن جزو بافت تاریخی و بقیه بافت توسعه‌یافته است. جمعیت کنگ طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶۵۰۰ نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

مردمان این خطه به زبان فارسی با یکدیگر سخن می‌گویند؛ اما درگذشته نوشته‌های آن‌ها به زبان عربی بوده است. اهالی این بندر مسلمان و بیشترشان اهل‌سنت‌اند.
غذاهای متفاوت بندرکنگ شباهت زیادی با غذاهای بندر “کالیگوت” در جنوب هندوستان دارد؛ ادویه‌های محلی این منطقه نیز ریشه هندی دارند. از غذاهای این منطقه می‌توان به نان ستپوری (نان پراتا)، پکاره (پاکورا)، نان فطیر (نان چپاتی)، نان کلوکی، نان حلقه‌ای، زلیبی (زولبیا) ، هریسه ( نوعی حلیم)، گوبولی (نوعی غذا با برنج، گوشت و کشمش)، میگو، کلمبا (حلیم ماهی شور)، باقلا و نخود آب پز گرم، بریانی، هواری (نوعی غذا با ماهی یا میگو) نام برد.

سوغات و صنایع‌دستی که می‌توانیم به عزیزانمان به یادگار بدهیم؛ عروسک‌های خمیری، لباس‌های محلی، آثار صنایع‌دستی دریایی، حصیربافی و گلابتون‌دوزی، لنج‌های نمادین چوبی در ابعاد مختلف، شیرینی‌های تازه، ادویه محلی (گرم مسالا) است.
مکان‌های دیدنی که می‌توانیم سفر بیادماندنی را در این بندر داشته باشیم؛ موزه مردم‌شناسی و دریانوردی بندرکنگ، بافت تاریخ، خانه گلبتان، خانه صنایع‌دستی، اتاق حجله، برکه آب‌انبار، برکه دریا دولت، بیمارستان لنج‌ها، قلعه سنگی هخامنشی، مسجد دو محرابه، قلعه پرتقالی‌ها، خور بزرگ کنگ، تندیس لنج بوم مسی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=14955

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات