امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۵
صفحه نخست | اجتماعی | ۱۸ هزار و ۸۲۷ کودک در قشم قطره فلج اطفال دریافت کردند

۱۸ هزار و ۸۲۷ کودک در قشم قطره فلج اطفال دریافت کردند

منتشر شده در ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: ۱۸ هزار و ۸۲۷ کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع مهاجر سایر کشورها در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس قطره فلج اطفال دریافت کردند.

۱۸ هزار و ۸۲۷ کودک در قشم قطره فلج اطفال دریافت کردند

به گزارش پایگاه خبری قشم، یاسر مرادی اظهار داشت: مرحله نخست عملیات واکسیناسیون فلج اطفال از ۱۶ تا ۱۹ دیماه جاری در جزیره قشم برای تمام کودکان ایرانی و غیر ایرانی اجرا شد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح به صورت خانه به خانه انجام شد به طوری که گروه های سلامت شامل کارشناسان بهداشتی و داوطلبان سلامت در قالب گروه های ۲ نفره از بهورزان، مراقبین سلامت، مراقبین ناظر پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت و داوطلبان هلال احمر در سراسر این جزیره برای اجرای عملیات واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال به در منازل ساحل نشینان در همه مناطق شهری و روستایی نگین خلیج فارس مراجعه کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: ۲۰۴ نفر در قالب گروه های سلامت و داوطلبان سلامت در سراسر این جزیره این طرح مهم را بر عهده داشتند.

مرادی اضافه کرد: مرحله دوم واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال نیز از ۱۴ تا ۱۷ بهمن ماه اجرا خواهد شد.

وی گفت: جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار از جمله فلج اطفال در این جزیره به سبب ورود اتباع خارجی به ویژه از ۲ کشور افغانستان و پاکستان که همچنان در معرض بروز این گونه بیماری ها قرار دارند، همواره اولویت مسوولان بهداشتی درمانی کشور و استان هرمزگان است.

فلج اطفال بیماری عفونی واگیردار (معمولا پولیو Polio نامیده می‌شود) بیشتر کودکان زیر پنج سالی را که در برابر آن واکسینه نشده‌اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. پولیو باعث فلج دائمی و حتی مرگ‌ومیر می‌شود. پولیو می‌تواند با استفاده از واکسن‌هایی که در مایعات بدن (ایمنی هومورال نیز نامیده می‌شود) و همچنین ایمنی مخاط روده، در برابر بیماری (آنتی‌بادی) دفاع ایجاد می‌کنند، پیشگیری شود.

عامل این بیماری که بیشتر در کودکان زیر پنج سال مشاهده می شود پولیوویروس است که شامل سه نوع ۱ و ۲ و۳ است. نوع ۱ عامل اغلب موارد ابتلا و فلج است و نوع ۲ در جهان ازجمله ایران ریشه کن شده است.

دوره کمون بیماری سه تا پنج روز و در شکل فلجی هفت تا ۱۴ روز است.

روش انتقال این بیماری از راه سیستم تنفسی و دهانی – مدفوعی است و بیماران بیشترین قدرت آلوده کنندگی را معمولا در چند روز اول بعد از شروع علائم بالینی دارند. این بیماری در اکثر موارد بدون علامت است و فقط عده کمی از مبتلایان دچار تظاهرات بالینی می شوند که با علائم سرماخوردگی ساده، تب، سردرد، بی حالی، درد و ضعف عضلات سرفه، شل شدن عضلات و اسهال بروز می کند و در برخی از موارد فلج ناگهانی که مهم ترین علامت است، رخ می دهد.

۲ نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد، خوراکی و تزریقی که در حال حاضر در ایران از نوع خوراکی استفاده می شود. برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور از سال ۱۳۷۳ با برگزاری روز ملی ایمن سازی آغاز شد و با موفقیت توانست گردش ویروس فلج اطفال را از دی ماه ۱۳۷۹ در کشور قطع کند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=19735

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات