امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
صفحه نخست | اخبار قشم | کرسی مخاطرات زمین شناسی یونسکو در قشم افتتاح شد

کرسی مخاطرات زمین شناسی یونسکو در قشم افتتاح شد

منتشر شده در ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۱
کرسی

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حاشیه برگزاری این مراسم به خبرنگاران گفت: این نخستین کرسی یونسکو در حوزه مخاطرات ساحلی است که به ایران اختصاص یافته است.

سید جعفر عمرانی افزود: سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی در حوزه علوم زمین  و فعالیت مختلفی داشته که موفق به کسب این کرسی شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۶ کرسی‌ مختلف یونسکو در حوزه‌های علوم انسانی و علوم طبیعی ادامه داد: کرسی مخاطرات ساحلی هفدهمین کرسی در ایران است که امیدواریم بتوانیم با این کرسی و با همکاری تمام محققان و متخثصصان راه بزرگی را که امروز آغاز شد،ادامه دهیم.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: این کرسی با تحلیل مخاطرات ساحلی از جمله اثرات سونامی‌های قدیمی و یا زلزله‌های جدید در سواحل و غیر آن تاثیر مهمی در بررسی مخاطرات ساحل‌های جهان خواهد داشت که از همین رو همکاری تمام دانشگاه‌های جهان برای موفقیت الزامی است.

وی افزود: وظیفه اصلی این کرسی، تولید اطلاعات پایه است که برای تمام زیر ساخت های اجرایی و اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برای هرگونه فعالیت در حوزه ساحل می‌توان از این داده‌های این کرسی استفاده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم  نیز در این مراسم گفت: این سازمان خود را متعهد می‌داند تا علاوه بر وظایف ذاتی خود، فعالیت‌هایی برای آسایش و رفاه مردم، گردشگران و سرمایه‌گذاران قشم انجام دهد.

افشار فتح الهی افزود: با توجه به اینکه جزیره قشم به دلیل شرایط جغرافیایی و زمین شناختی دستخوش مخاطرات مختلفی است، کاهش تاثیرات این مخاطرات و پیشگیری از این سوانح بر زندگی عادیمردم از جمله اهداف سازمان منطقه آزاد قشم است که امیدواریم کرسی یونسکو در این حوزه به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی پیش نیز تفاهمنامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد که کرسی مذکور می‌تواند با تکیه بر این تفاهمنامه اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهد.

این مراسم به‌صورت مجازی و حضوری بر عرشه کشتی کاوشگر خلیج فارس با حضور همه اعضای شورای علمی راهبری کرسی از کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، روسیه، ارمنستان، آلمان، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و ایران برگزار شد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12076

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات