امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۲
صفحه نخست | اجتماعی | واکسیناسیون حداکثری شرط احیای گردشگری قشم

واکسیناسیون حداکثری شرط احیای گردشگری قشم

منتشر شده در ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۸
واکسیناسیون

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، درحال حاضر بواسطه شیوع کرونا بیشتر کسب وکارها در جزیره قشم از رونق افتاده و به خاطر همین محدودیت ها کسی از استانهای دیگر وحتی استان هرمزگان رغبت به مسافرت به قشم نمی کند و این درحالی است که زیر ساخت های واکسیناسیون فراهم شده بطوری که بالای ۱۸سال هم دراین شهرستان امکان دریافت واکسن دارند.

جزیره یکی از مناطق گردشگری کشور بوده که تاپیش از کرونا مسافرهای هوایی ودریایی به صورت روزانه صورت می گرفت و مناطق تجاری و تفریحی آن شلوغ ترین جا در این جزیره بود اما با آمدن کرونا مشکلات این بخش روز به روز زیادتر شده است لذا استقبال از واکسن می تواند به کاهش شیوع کرونا کمک کند.

روزی که در رسانه‌ها اعلام شد که ساکنان تمام جزیره‌های خلیج فارس به جز قشم و کیش، در برابر کرونا واکسینه شوند، در فضای مجازی قشم غوغایی به پا شد که چرا این دو جزیره مستثنی شدند. البته با توجه به واردات کم واکسن، و جمعیت زیاد این دو جزیره به ویژه جزیره قشم، این تصمیم قابل فهم بود اما جو جامعه آن را برنتافت و برخی اتفاقات نیز باعث شد بر شدت انتقادات بیفزاید.

بر این اساس، قشم و کیش نیز پس از مدتی مشمول واکسیناسیون سراسری شدند و در جزیره قشم ۲ مرکز تجمیعی در شهرهای قشم و درگهان و نیز پایگاه‌های بهداشت در دیگر شهرها و روستاهای قشم به واکسیناسیون عمومی پرداختند.

بیش از یکصدهزار نفر در سامانه سیب به عنوان ساکنان جزیره قشم زیر پوشش این طرح قرار گرفتند. مدیران شهرستان با توجه به جمعیت بالای زیر پوشش، برنامه زمانبندی تهیه و بر اساس آن در هر هفته یک یا دو گروه سنی را زیر پوشش واکسیناسیون قرار دادند؛ تا اینکه روز ۲۰ شهریورماه تمام افراد بالای ۱۸ سال امکان تزریق واکسن را دارند.

با این همه و با وجود فشار شدید تبلیغاتی برای واکسیناسیون مردم جزیره قشم، تا ۲ روز پیش هنوز تعداد افرادی که برای تزریق مراجعه و واکسن خود را دریافت کرده‌اند هنوز به ۵۰ درصد نرسیده است؛ در بازدید از مراکز تجمیع واکسیناسیون نیز به وضوح مشاهده می‌شود که با وجود ظرفیت موجود، به دلیل مراجعه نکردن مردم، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها وجود ندارد.

استقبال نکردن مردم از واکسیناسیون، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما در شرایط بحرانی نمی‌توان این دلایل را موجه دانست. عادی انگاری بیماری کرونا، انتظار برای دریافت یک واکسن خاص، تاثیر پذیری از برخی تبلیغات سوء و سیاه نمایی‌ها، بی توجهی از جمله دلایل مهم استقبال نکردن مردم از واکسیناسیون است که هیچکدام نمی‎‌تواند توجیه مناسبی باشد.متخصصان معتقدند بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است و این یعنی نباید برای یک واکسن خاص منتظر ماند.

با توجه به شناسایی سویه «لامبدا کرونا» که واکسن گریز است و  قدرت انتشار شدیدتری از «کرونا دلتا» دارد و همچنین شناسایی سویه «مو کرونا»، تنها در صورتی می‌توان از تحقق موج‌های آتی جلوگیری کرد که حداقل ۷۰ درصد از مردم واکسیناسیون شده باشند.

برای بررسی نتیجه واکسیناسیون،جزیره کیش نمونه مناسبی است. این جزیره بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد. تا کنون بیش از ۲۷ هزار دُز واکسن در این جزیره تزریق شده است که حدود ۲۰ هزار نفر از آن معادل ۷۵ درصد ساکنان این جزیره می‌شود. بر این اساس چندی پیش اعلام شد که دیگر هیچ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان کیش بستری نیست.

در قشم برای تحقق واکسیناسیون ۷۰ درصدی باید حداقل ۷۰ هزار نفر از مجموعه ۱۰۰ هزار نفر معرفی شده در سامانه سیب، واکسینه شوند. از این رو مردم جزیره که هم در بخش تجارت و بازار و هم در بخش صنعت گردشگری، با شیوع کرونا متحمل فشارهای مختلفی به ویژه در بخش اقتصادی شده‌اند، باید هرچه سریع‌تر با استقبال از طرح واکسیناسیون سراسری، به مراکز تجمیع و مراکز بهداشت روستاها مراجعه کنند و زیر پوشش قرار بگیرند. مسوولان نیز، به ویژه در نهادهای خدمات رسان می‌توانند برای ارائه خدمات مختلف از مردم درخواست ارائه کارت واکسن کنند تا مردم نسبت به تزریق واکسن ترغیب شوند.

امید است با واکسیناسیون حداکثری مردم این جزیره، هر چه سریع‌تر مشکلات مختلف ناشی از شیوع کرونا از این جزیره رفع شود و همزمان با آغاز فصل گردشگری از مهر و آبان ماه سال جاری، شاهد میزبانی این جزیره از گردشگران ایران و اقصا نقاط جهان باشیم.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7073

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات