امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۹
صفحه نخست | اجتماعی | هوای پاک موضوع درس دانش آموزان قشمی

هوای پاک موضوع درس دانش آموزان قشمی

منتشر شده در ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۱

 دانش آموزان قشمی همزمان با فرا رسیدن هفته هوای پاک با شرکت در کلاس های مقدماتی آموزش کاهش آلودگی و شناسایی مهمترین آلاینده ها با اهمیت موضوع هوای پاک آشنا شدند.

هوای پاک موضوع درس دانش آموزان قشمی شد

به گزارش پایگاه خبری قشم، حسین رنجبر گلشواری افزود: هوای پاک موضوع درس دانش آموزان قشمی بود، این کلاس های آموزشی و علمی با همکاری دستگاه های اجرایی، شهرداری و محیط زیست با هدف ارتقای فرهنگ کاهش آلودگی برای ۱۶ هزار دانش آموز تمامی مدارس بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس برگزار شد.

وی ادامه داد: بدون تردید این هفته، فرصت ارزشمندی است تا دانش آموزان سرزمین آب و آفتاب با افزایش آگاهی ها خود، حساسیت عمومی جامعه را در ضرورت مقابله با آلودگی هوا ایجاد کنند و به آنها بگویند که همه افراد به ویژه کودکان و نوجوانان حق دارند تا از هوای پاک برخوردار باشند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم با اشاره به اهمیت هوای پاک در زندگی امروزی مدارس را بهترین مکان برای ترویج فرهنگ زیست محیطی و اجرای صحیح قانون هوای پاک معرفی کرد و گفت: بحث کاهش آلودگی و استفاده از هوای پاک یکی از مطالبات مهم دانش آموزان مدارس جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

رنجبر گلشواری توضیح داد: برگزاری نشست یک ساعته با محیط بانان، برگزاری مسابقه نقاشی دانش‌ آموزی، نصب بنر با موضوع هوای پاک و برگزاری مسابقه نقاشی از دیگر برنامه های این اداره در طول هفته هوای پاک است.

شعار «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول»

شهرستان مرزی قشم با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۲ هزار و ۷۱۰ دانش آموز (۱۵ هزار و ۸۸۱ دختر و ۱۶ هزار و ۸۲۹ پسر) در مقاطع مختلف تحصیلی است و هم اکنون ۲۴۰ مدرسه و یکهزار و ۲۶۷ کلاس درس دارد.

آلودگی هوا به عنوان مهم ترین فاکتور خطر محیطی بر سلامت انسان و چهارمین عامل مرگ زودرس و دومین عامل مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه در جهان شناخته شده است.

کودکان دانش آموز جزو نسل آینده کشور و از جمله گروه های آسیب پذیر هستند و عوارض آلودگی هوا بر آنها از جمله کاهش وزن هنگام تولد، افزایش اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، کاهش رشد مغز، افزایش عفونت های حاد دستگاه تحتانی تنفسی، تشدید علائم آسم و افزایش بروز سرطان خون (لوسمی) کاملا شناخته شده است. سالیانه به طور تقریبی ۵۴۰ هزار کودک زیر پنج سال در دنیا به علت مواجهه با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

بیست و نهم دی به عنوان روز هوای پاک و بیست و ششم دی تا دوم بهمن ماه با شعار «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» هفته هوای پاک نامگذاری شده است.

روز شمار هفته هوای پاک امسال

سه شنبه بیست و ششم دی (هوای پاک، حقوق عامه)، چهارشنبه بیست و هفتم دی (هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی)، پنجشنبه بیست و هشتم دی (هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر)، جمعه بیست و نهم دی (هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی)، شنبه سی‌ام دی (هوای پاک، خودروهای فرسوده)، یکشنبه یکم بهمن (هوای پاک، کیفیت سوخت) و دوشنبه دوم بهمن (هوای پاک، سلامت) روز شمار هفته هوای پاک امسال است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=19947

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات