امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۷
صفحه نخست | اخبار قشم | نفس های آخر

نفس های آخر

منتشر شده در ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۱

شغل صیادی (َشغل مادر )در جزایر وساحل هرمزگان نفس های آخرش می کشد ودرحال جان دادن است

نفس های آخر

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ روزگار صیادان یعنی بیش از نصف جمعیت جزیره ی قشم به چنین روزی افتاده که خیلی از صیادان پرساین ودیگر روشهای صید مثل قلاب وغیره ساعت ۹ صبح یعنی بعد از ۳ یا ۴ ساعت رفتن بدریا دست خالی به خانه بر می گردند چرا؟؟؟

چون صیدی وجود ندارد صید کنند و مشغول باشند

روزگار صیادان بجایی رسیده در گذشته نچندان دور حدودا بین ۷ تا ۱۰ سال پیش با کمترین امکانات تخلیه و تورهای خیلی کوتاه تر و نبود ماهی یاب ودیگرامکانات ناوبری ونبود قایق حمل صید کمکی صیادان پرساین در چنین موقع از سال ۲۰ تا ۳۰ و گاها تا ۴۰ تن ماهی متو وساردین در روز صید می کردند و ۱۰ تا ۱۵ تن صیادان ضعیف صید شان بود .
اما الان صیادان با برخوردار بدون از تمام امکانات تخلیه وحمل ماهی و تورهای بلندتر و منطقه ی مانور چند ده برابر نسبت به گذشته بیشتر صید شان بجایی رسیده به ۱۰ یا ۲۰ سبد یعنی ۳۰۰ یا ۶۰۰ کیلو متوماهی وخیلی از صیادان دست خالی به اسکله برمی گردند

صیادان ماهی صنعتی یعنی صیادان قلاب و تورهای گوشگیر وغیره در چنین زمانی ازسال امکان نداشت قایق هایشان در اسکله لنگر انداخته باشند وبه دریا نروند اما آنچنان ماهی صنعتی و خوراکی بعلت صید مخرب شب چراغی و تور نامرئی ازبین رفته است که صیدی وجود ندارد پاسخگوی مخارج صیادان باشد

این وضعیت اسفبار یک شبه بوجود نیامده است

چند سوال از شیلات هرمزگان وحراست دریا ودیگر مسئولین استان ومسئولین تعاونیهای صیادی داریم

۱-چه کسی یا کسانی مسئول چنین وضعیت اسفبار و نابودی وازبین رفتن شغل اصلی ( شغل مادر ) می باشد؟

۲ -شیلات ودست اندر کاران مدیریت صید ومسئولین تعاونی ها در سالهای گذشته کجا بودند وچرا به هشدارها و دور اندیشی بعضی از صیادان گوش نمی دادند ؟

۳-چرا صید شب چراغی ودیگر روشهای مخرب صید چون تور نامرئی (اسرائیلی) که بر همگان و مسئولین شیلات معلوم است مخرب ونابود کننده می باشد جمع نمی شود ؟

۴-تامین پودر ماهی برای پرورش دام وتیور و پروش ماهی ومیگو از کجا تامین خواهد شد؟

۵-آیا صید ماهی صنعتی بروش پرساین از نظرقانون شیلات مجوز دارد ؟اگر دارد چرا در مجوز صید کید نشده است؟ واگر مجوز ندارد که ندارد چون بارها مسئولین شیلات می گفتند ومی گویند این روش صید غیر قانونی می باشد چرا چنین ادوات ماهی گیری شیلات و حراست در اسکله ها وبنادر از قایقهای صیادی ولنج ها ی صیادی جمع آوری نمی کنند و بهانه تراشی می کنند؟

۶-چرا دیگر مسئولین استان خبرنگاران یا افرادی برای تحقیق وسط صیادان نمی فرستند تا از وضعیت اسفبار صیادی اطلاع پیدا کنند تا جلو بیکاری قشر عظیمی از جمعیت جزایر و ساحل نشینان که بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم می شود گرفته شود و اندک ذخایر باکی مانده ازبین نرود؟

این فقط بخشی از مشکلات است

آقایان مسئولین حال وگذشته ی شیلات استان و بخصوص مسئولین شیلات شهرستان قشم و مسئولین تعاونی های صیادی این نتیجه ی بی توجهی به هشدارهای صیادان دور اندیش و همچنین آمار نادرست به دیگر مسئولین بلند بالای استان و کشور می باشد
این نتیجه ی آمار صیدی ست که صیادان صید می کردن و عکس و فیلم می گرفتید بدون اینکه بیان کنید ودر نظر بگیرید با چه تعداد صیاد وقایق وامکانات پیشرفته صیادی صید می شود وقتی صید با تولید مثل همخوانی نداشته باشد اینگونه ذخایراز بین می رود وقتی شما مسئولین شیلات ودست اندرکاران صید وصیادی چشم خود بر تمام فجایع بستید آینده مردم جزایر و ساحل نشینان اینگونه بخطر خواهد افتاد نان سال ها و آینده مردم جزیره و ساحل نشینان یک شبه بر باد دادید
آماده باشید تا به مسئولین بلند پایه ی کشور و مردم جوابگو و پاسخگو باشید حتما سراغتان خواهند آمد

از طرف جمعی از مردم جزیره ی قشم بخصوص قشر صیاد

۱۴۰۳/۳/۱۲

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=24044

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات