امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷
صفحه نخست | اقتصادی | نخستین کارگاه قالب‌سازی هنری غرب هرمزگان افتتاح می‌شود

نخستین کارگاه قالب‌سازی هنری غرب هرمزگان افتتاح می‌شود

اخبار :
منتشر شده در ۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
نخستین کارگاه قالب‌سازی هنری غرب هرمزگان افتتاح می‌شود

ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه روز جمعه است. دوربین و وسایلم را برمی‌دارم تا او را در کارگاه‌اش ملاقات کنم. شهر خلوت است. می‌گوید هرروز صبح ساعت ۵ بیدار می‌شود. به کارها و آماده‌کردن کارگاه می‌پردازد. کارگاه هنوز افتتاح نشده است. قفسه‌های چند طبقه‌ای سالن پر از قالب‌های گچی و سلیکونی است. آن طرف‌تر محصولات آماده رزینی کنار هم چیده شده اند. کمی دورتر اتاق آموزش و تصویر برداری است. اهرم متحرکی روی میز نصب کرده. چند چراغ بزرگ و کوچک برای تنظیم نور گذاشته. قفسه‌های بزرگی پر از مواد شیمیایی مخصوص رزین است. کمدی هم پر از مواد ساخت رزین؛ از صدف‌های کوچک گرفته تا برگ و رنگ و قلم موهای مختلف. سالن کارگاه بوی مواد شیمایی می‌دهد. روی میز انتهای سالن، محصولات نیمه ساخته درحال خشک شدن هستند. اتاق استراحت انتهای راهرو است. می‌گوید روزی چند بار به کارگاه می‌آید. قفسه سفارشات سمت محصولات رزینی آماده قرار دارد. روی هر جعبه نام مشتری و میزان سفارش درج شده. سالن شلوغ اما مرتب است. برای مصاحبه و ضبط تصویر میزی را به وسط کارگاه می‌آوریم. دوربین را هر طرف بگذاریم باز هم محصولات و قالب‌های مختلف به درون کادر سرک می‌کشند. اینجا پر از اشیای بزرگ و کوچکی است که رنگ و لعاب‌دار شده‌اش را در بازار دیده‌ام؛ شمع یلدا، مرغ آمین، تندیس مادر. آنچه پیش رو دارید خلاصه گفت‌وگویی من با «فریده رحمان‌ پور»، هنرمند و کارآفرین موفق بستکی است که نخستین کارگاه قالب‌سازی سیلیکونی غرب هرمزگان را راه‌اندازی کرده است.

خودتان را معرفی کنید. چرا کارآفرینی؟

فریده رحمان‌ پور هستم. ۴۳ سال سن دارم. به تازگی با ۲۵ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش و سمت دبیر کاروفناوری تصمیم گرفتم خودم را بازنشسته کنم. هدفم حرکت در مسیر کارآفرینی و خلق محصولات متنوع‌تر بود. با این کار می‌توانستم ایده‌هایی که در زمینه کسب و کارم راعملی کنم و کیفیت آن را ارتقا ببخشم.

درمورد فعالیت هنری‌تان بگویید. چگونه از رزین‌سازی به قالب‌سازی سیلیکونی رسیدید؟

از حدود شش سال پیش به هنر رزین علاقمند شدم. به خاطر علاقه شخصی زیاد، در خانه کار با رزین انجام می‌دادم. از زمان شروع اپیدیمی کرونا، آموزش مدارس به صورت مجازی شد. برای آموزش درس کاروفناوری، باید برای دانش‌آموزان ویدئو آموزشی تهیه می‌کردم و در گروه ارسال می‌کردم. پس از آن به این فکر افتادم که آموزش‌های ساخت محصولات مختلف رزین را به صورت رایگان داخل صفحه اینستاگرام هم به اشتراک بگذارم. به این صورت فعالیت من در زمینه آموزش رزین گسترده‌تر شد. به واسطه کار با رزین و استفاده زیادی که از قالب‌های سیلیکونی برای ساخت این محصولات هنری، به قالب‌سازی علاقه‌مند شدم. در این زمینه آموزش دیدم. چون این رشته بسیار ارتباط مستقیم با خلق ایده و خلاقیت دارد، مجذوب این رشته و مهارت شدم. ساخت قالب سیلیکونی را شروع کردم. از صفحه اینستاگرامم به دنبال کننده‌هایم قالب‌های جدید را معرفی می‌کردم.  زمانی که فروش من از قالب سیلیکونی شروع شد به مرور مهارت خودم را در زمینه قالب‌سازی بیشتر کردم. دوره آموزشی‌های مختلف را ضبط کردم تا افراد بیشتری بتوانند به این شاخه از هنر جذب شوند.

ایده کارگاه قالب‌سازی چه زمانی قوت گرفت؟

از دو سال پیش تصمیم جدی داشتم که خودم را بازنشسته کنم تا بتوانم مجوز آموزشگاه رزین را بگیرم. تمام کارها و مدارک لازم رو گرفتم. ابتدا تصمیم داشتم آموزشگاه خودم رو راه اندازی کنم. زمانی که متوجه شدم ساخت قالب می‌تواند درآمدزایی و اشتغال‌زایی بیشتری را ایجاد کند تصمیم گرفتم به جای تاسیس آموزشگاه، کارگاه تولیدی ساخت قالب سیلیکونی را راه‌اندازی کنم.

باتوجه به اینکه کارگاه شما نخستین مرکز تولید قالب‌های سیلیکونی غرب هرمزگان و دومین در استان است، نظرتان درمورد درآمدزایی این شغل برای جوانان جویای کار چیست؟

آینده این شغل را خیلی روشن می‌بینم. مشاغل مختلفی وجود دارند که برای پیشبرد کارشان به قالب سیلیکونی نیاز دارند. مثلا شیرینی‌ پزی، شمع‌ سازی، ساخت اکسسوری سنگی، هنر رزین، صابون سازی و غیره. یک تولید کننده با استفاده از قالب‌های متنوع و ساخت محصولات مختلف می‌تواند طیف گسترده‌تری از مشتریان را جذب کند. قالب‌سازی در مقایسه با هنر رزین بازار مشتریان دائمی و بیشتری دارد. مشتری برای خرید یک محصول هنری مثل ساعت رزینی با توجه به نیاز و اولویت زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد که آن را خریداری کند یا نه. این کالا یک محصول ضروری محسوب نمی‌شود. مشاغل مختلف اما برای پیشبرد کارشان به قالب سیلیکونی نیاز دارند. نمی‌توانند خرید قالب را به تعویق بیندازند. چراکه با این کار نمی‌توانند با تولیدکننده‌های دیگر رقابت کنند. اگر در کارشان تنوع ایجاد نکنند فروششان کم می‌شود. خلق تنوع برای شغل و مهارت در مشاغل دیگر، نقطه عطف و امتیاز مثبت قالب‌سازی به شمار می‌آید.

برنامه‌‌تان پس از افتتاح کارگاه‌تان چیست؟

دوست دارم کارگاه تولیدی را ارتقا دهم تا بتونم برای جوانان و به ویژه دختران شهرم ایجاد شغل کنم . به نظرم قالب‌سازی برای رشد ظرفیت بسیاری دارد. دوره آموزشی درمورد قالب‌سازی تهیه کرده‌ام. به جرأت می‌توانم بگویم با تمام جزئیات، نکات و ترفندهایی که گفته شده هر کسی می‌تواند با تهیه این دوره آموزشی کسب و کار خودش را شروع کند. با داشتن ایده و خلاقیت در زمینه قالبسازی و استفاده از این دوره‌های آموزشی هر علاقمندی می‌تواند درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشد .

پیشنهادتان برای کسانی مایل‌اند قالب‌سازی را به عنوان منبع درآمد انتخاب کنند چیست؟

توصیه فریده رحمان‌ پور به نوجوانان و جوانان جویای کار این است که حتما آموزش‌ها را ببینند. این مهارت را کسب کنند. داشتن مهارت هست که این جسارت را به انسان می‌دهد که محکم‌تر قدم بردارد. مسیر رشد و پیشرفت را برای خودش ایجاد کند. با یاد گرفتن قالب‌سازی نه فقط ساخت قالب را آموزش می‌بینند بلکه می‌توانند در کنار فروش قالب، فروش بیس خام برای قالب‌سازی رو هم داشته باشند .یک شخص قالب‌ساز اگر هنرهای متفاوت مثل شمع سازی ،ساخت اکسسوری سنگی و سنگ مصنوعی، هنر رزین  و یا صابون سازی را بلد باشد یا یاد بگیرد می‌تواند فروش گسترده‌تری داشته باشد.

منبع: برقع نیوز

 

فریده رحمان‌ پور

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=16952

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات