امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | میناب ،شهری با قدمتی طولانی در جنوب ایران

میناب ،شهری با قدمتی طولانی در جنوب ایران

منتشر شده در ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۳
میناب

به گزارش پایگاه خبری قشم،شهر میناب در استان هرمزگان و  در مرکز شهرستان میناب قرار دارد. با تحقیقات کاوشگران و باستان‌شناسان و کشف اشیا باستانی مشخص شد قدمت میناب به دوره پارت‌ها بازمی گردد اما با توجه به متون تاریخی این شهر در دوران ساسانی آباد شده است. مینو، هرمز و هارموز از نام‌های قدیمی شهر میناب‌اند.

میناب را به دلیل نزدیکی با دریا و وجود رودهایی در پیرامون آن، «میان آب» نیز گفته‌اند، که اندک اندک به میناب تغییر یافته است. واژه میناب، در گذشته به جهت شفافیت آب رود میناب، مینا آب بوده، که به مرور زمان و به دلیل دگرگونی، حرف «آ» از بین رفته و به گونه میناب درآمده است.

مردم محل بر این باورند که در روزگاران کهن، دو خواهر به نام‌های «بی‌بی مینو» و «بی‌بی نازنین» این شهر را پایه‌گذاری کرده‌اند. ناحیه میناب از دیرباز نه تنها به نام‌های گوناگون، نظر جهانگردان را به خود جلب کرده، بلکه دست‌خوش یورش‌های ویران‌گر نیز بوده است. در محل امروزی میناب، شهری آباد، که مرکز ایالت هرمز کهنه بوده، قرار داشته که تیمورلنگ با یورش وحشیانه خود، آن را خراب کرده و هفت دژ استوار آن را نیز ویران ساخته است. یکی از دژهای ویران شده شهر به نام دژ «بی بی می نو»، که همان «بی بی مینو» باشد، در گوشه خاوری شهر باز مانده است و به این دژ «هزاره» هم می‌گویند. از بازمانده‌های تاریخی این شهر، دژ میناب است، که شهر میناب بر دامنه آن بنا شده است. این دژ تا اواخر دوران قاجاریه، مرکز حکومت بوده و اکنون خرابه‌ای بیش نیست.

جاذبه های گردشگری میناب 

تالاب تیاب یکی از جاذبه های گردشگری میناب

 

تالاب بین‌المللی تیاب از مهم‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران است. وجود درختان حرا و مانگرو علاوه‌بر زیبایی محیط مناسبی برای زیستگاه جانوران گوناگون ایجاد کرده‌اند. تالاب تیاب زیستگاه پرندگان مهاجر و ماهی‌های بسیاری است. همچنین در این منطقه لاروها به خوبی رشد می‌کنند. به دلیل اهمیت زیست‌محیطی این تالاب جزو منطقه‌های حفاظت شده قرار گرفته است. در روزهای خنک بهار این تالاب مکان مناسبی برای قایق‌سواری و تماشای طبیعت چشم‌نواز تیاب است.

قلعه بی بی مینو

نام اصلی این مکان قلعه هزاره است که مردم بومی  آن را به قلعه بی‌بی مینو می‌شناسند. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، اهالی میناب اعتقاد دارند شهر میناب را دو خواهر به نام‌های بی‌بی مینو و بی‌بی نازنین ساختند و در این قلعه زندگی می‌کردند. قلعه هزاره تنها بنای تاریخی شهر میناب است. این قلعه در زمان قاجار از مرکزهای حکومتی بوده اما اکنون تبدیل به ویرانه‌ شده است.

رودخانه میناب

رودخانه میناب از رودهای پر‌ آب شهرهای جنوب ایران است. این رودخانه از به هم پیوستن دو رود جغین و رودان تشکیل شده است. این رود قسمت عمده آب مصرفی بندرعباس و میناب را تأمین می‌کند و از آب آن برای کشاورزی نیز استفاده می‌کنند. این رودخانه از کنار شهر میناب می‌گذرد و با گذشتن از نخلستان‌ها منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است.

پنجشنبه بازار میناب، قدیمی ترین بازار دستفروشان

پنجشنبه بازار این شهر از قدیمی‌ترین بازارهای دست‌فروشان است. هیچ‌کسی نمی‌داند قدمت این بازار محلی متعلق به چند قرن پیش است. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای خرید و فروش پیدا می‌شود. اداره میراث فرهنگی هرمزگان پنجشنبه بازار شهر میناب را در فهرست میراث ملی ثبت کرده است.

رودخانه جگین

این رودخانه از کوه های بشاگرد سرچشمه می گیرد و با پیوستن چند ‏رودخانه دیگر از جمله رودخانه انگهران به آن، به دریای عمان می ریزد. ‏آب این رودخانه شیرین است. در هنگام بارندگی یا رگبارهای کوتاه ‏، مقدار قابل توجهی از آب شیرین این رودخانه به دریا سرازیر می شود. آدرس :کوه های بشاگرد واقع در اطراف میناب

سواحل میناب

در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر میناب سواحل زیبا با چشم اندازهای بکر و درختان حرا وجود دارند که واقعا بی نظیر و دارای زیبایی خاصی هستند.جنگلهای حرا نوع خاصی از پوشش گیاهی است ،این درختان از آب شور استفاده می کنند. این درختان در فصل بهار گل می دهند و در این فصل در لابلای این درختان می توانید از عسل های طبیعی نیز بهره بگیرید، البته اگر جرات نزدیک شدن به زنبوران عسل داشته باشید.

جنگلهای حرا همیشه پذیرای جمع زیادی از گردشگران است ،که هم برای تحقیقات علمی و هم برای تفریح به این منطقه وارد می شوند.سواحل میناب نیز دارای چشم انداز های طبیعی و پرندگانی زیباست.ساحل کوهستک یکی از ساحل های زیبا و دارای امکانات اقامتی و استراحتی برای مسافران است که همه ساله جمع کثیری از گردشگران به این مکان جهت لذت بردن از اوقات خود در هوای بهاری در کنار آبهای خلیج فارس و دریای عمان به سمت خود جذب می کند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات