امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | قشم شناسی، روستای توریان

قشم شناسی، روستای توریان

منتشر شده در ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۶
توریان

به گزارش پایگاه خبری قشم، توریان یکی از روستاهای جزیره قشم است که در حدود ۳۱ کیلومتری جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسـیله یک راه فرعی به طول ۲ کیلومتر از جاده ی اصلی قشم- باسعیدو جدا می شود. این روستا از جهات مختلف با روستاهای دیگر همجموار است. از شمال به روستای خالدین و از جهت جنوب به روستای رمکان و از غرب به روستای تم سنتی و از شرق به روستای باغ بالا محدود می شود.

جمعیت:

این روستا در دهستان رمکان قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۲،۳۳۹ نفر (۶۲۵ خانوار) بوده‌است.

تاریخچه:

 گفته می شود در زمان حمله مغول ها و هرج و مرج آن زمان، هر کسی که از غارت مغول ها جان سالم به امان می برد به مکانی امن فرار می کرد و در روستای توریان نیز این داستان وجود داشته است. قبیله ای که رئیس آنها توران نام داشته به جزیره قشم رفته و در آنجا ساکن شده است. همچنین مسجد و حمام و بارگاه هایی ساخته و خود را شاه معرفی کرد. وی ملقب به تورانشاه گردید. لقب تورانشاه در اسناد تاریخی در جزیره هرمز و تورانشاه دیگری هم در جزیره قشم بوده است.

توریان شاه در این روستا حمام، بارگاه و مسجدی را بنا نهاد و در داخل مسجد منبری از تخته مرغوب و آینه‌کاری قرار داد که در زمان زلزله روستا، این منبر در زیر خاک مسجد روستای توریان مدفون شد و بعد از گذشت سال‌ها در طی عملیات کاوش و بازسازی بیرون آورده شد و اکنون در مسجد رمکان جزیره قشم از آن نگهداری می‌شود.

مشاغل:

مردم روستای توریان به کشاورزی مشغول هستند. اهالی روستا به کاشت سیفی جات می پردازند. نخلستان ها و زمین های آفتابگردان هم از زیبایی های طبیعت در توریان هستند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد روستای توریان در جزیره قشم می‌توان به خاک مرغوب و زمین‌های کشاورزی آن اشاره کرد، چرا که نخلستان‌های سر به فلک کشیده‌ی زیبا و مزارع آفتابگردان آن زبانزد خاص و عام است و گردشگران تور قشم را از هرجای ایران عزیزمان راهی این روستای باصفا و دل‌انگیز می‌کند. شما در بازدید و گشت‌وگذار در روستای توریان قشم می‌توانید سری به گورستان آنجا بزنید و از قبری قدیمی که با دست خط کوفی بر روی آن اشعاری در وصف پیامبر اسلام (ص) و مدح حضرت علی (ع) حجاری شده دیدن کنید. بنا بر گفته باستان‌شناسان قدمت حجاری‌های این قبر به زمان سنگ‌تراشان که در هزار سال پیش می‌زیستند، نسبت داده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10611

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات