امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۰
صفحه نخست | اخبار قشم | طولانی ترین نمک آرایی طبیعت در کجای دنیاست؟

طولانی ترین نمک آرایی طبیعت در کجای دنیاست؟

منتشر شده در ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰
غار نمکدان

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ غار نمکدان قشم که با نام‌های غار نمکی ۳N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای شگفت از قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها دیدنی و دیگر سازه‌های جذاب نمکی را به نمایش می‌گذارد. این غار در آغوش گنبد نمکی قشم قرار دارد و دارای ۶.۴ کیلومتر طول است. با ۹۰ کیلومتر فاصله از قشم، این غار یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی قشم به شمار می‌آید.

کوهی گنبدی شکل با ارتفاع تقریبی ۲۳۷ متر، بلند‌ترین بخش جزیره قشم را تشکیل می‌دهد. این سازه با نام گنبد نمکی قشم شناخته می‌شود. در این گنبد نمکی پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی وجود دارد. طولانی‌ترین غار این مجموعه با نام غار نمکدان ۳، با طول ۶۴۰۰ متری‌اش توانسته عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را کسب کند.

گنبد نمکی از سنگ‌های آذرین به وجود آمده و ترکیبی از نمک و سنگ است. در ابتدا این گنبد به‌صورت یک لایه تشکیل شده است بود؛ یعنی هیچ غار نمک و نمک‌آرایی و قندیلی در آن وجود نداشت. اما ازآنجایی‌که چگالی نمک از سنگ کمتر است، طی ده‌ها هزار سال نمک‌ها از صخره‌های سنگی بالاتر آمدند و حتی در برخی از قسمت‌ها، سنگ‌ها را هم با خود بالاتر بردند.

این حرکت آهسته بی‌هدف نبود و به‌نوعی روش کاری طبیعت برای مجسمه‌سازی و نمک‌آرایی محسوب می‌شد. در سراسر داستان شکل‌گیری غار نمکدان فقط حکایت آهستگی و پیوستگی و صبوری بی‌مثال طبیعت روایت می‌شود.

پیدایش غار نمکدان قشم به ۵۷۰ میلیون سال قبل در دوره کامبرین باز می‌گردد یعنی قبل از اینکه اولین دایناسور روی زمین به وجود بیاید.

غار نمکدان قشم به‌عنوان یک ژئوسایت در ژئوپارک قشم به ثبت رسیده و سازمان یونسکو نیز حمایت خود را از آن اعلام کرده است. خبر خوب درباره غار نمک قشم این است که اگر بدون تغییر باقی بماند، می‌تواند به‌صورت مستقل در لیست میراث جهانی ثبت شود. این غار، پیش از این در سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۷۳ به‌عنوان یک اثر طبیعی در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

دمای داخل غار به زمان حضور شما در این فضا بستگی دارد، اما معمولا کمی خنک‌تر از فضای بیرونی است. هنگام قدم‌زدن داخل غار، رطوبت را احساس می‌کنید و ترکیب این رطوبت با نمک بوی خاصی را به وجود می‌آورد. بویی شبیه به یک ساختمان نم‌زده قدیمی که برای برخی از افراد دوست‌داشتنی است.

سنگ‌های نمک موجود در غار و گنبد نمکدان به‌دلیل وجود ترکیباتی چون منیزیوم، کلیسم، پتاسیم، روی و منگنز خواص درمانی هم دارند و به آن‌ها نمک طبی می‌گویند. مصرف این نمک حتی برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به فشار خون و دیابت هم ضرری ندارد.

تنفس در فضای نمکین غار برای بیماران مبتلا به آسم و آلرژی‌های تنفسی مفید است و علائم آن‌ها را تسکین می‌دهد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=13666

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات