امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵
صفحه نخست | اجتماعی | صید شیر ماهی در هرمزگان تا ۲۵ مهر ممنوع است

صید شیر ماهی در هرمزگان تا ۲۵ مهر ممنوع است

منتشر شده در ۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۴
صید

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، ابراهیم عالی زاده روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این ممنوعیت برای دریای عمان و خلیج‌فارس و تمامی کشورهای عضو کمسیون منطقه‌ایی شیلاتی ریکوفی (RECOFI) اعمال شده است.

وی، ضمن تاکید بر رعایت تقویم فصول ممنوعیت صید اظهار کرد: شیلات هرمزگان همه ساله با توجه به فصل تخم ریزی آبزیان به ویژه گونه های ارزشمند در آستانه فرا رسیدن فصل بهار، نسبت به اعلام زمان ممنوعیت صید در راستای حفظ ذخایر این گونه‌ها اقدام و اطلاع رسانی می‌کند. 

عالی زاده از صیادان و تشکل‌های صیادی خواست که در راستای اجرای هر چه بهتر این تصمیم ملی و منطقه‌ای از هر گونه صید ماهی شیر با روش گوش‌گیر در بازه زمانی تعیین شده جلوگیری و کنترل و نظارت کامل بر روند اجرا و انجام کار به عمل آورند.

استان هرمزگان با بیش از ۳۰۰هزار تن صید سالانه رتبه اول صید کشور را دارد.

“صید به روش گوشگیر به دلیل سنتی بودن و عدم نیاز به امکانات و تجهیزات و میزان بالای صید آن، مصرف سوخت و انرژی کمتر نسبت به روش‌هایی مثل ترال، صید گونه‌های ماهی به صورت منفرد و گله‌ای در مقایسه با سایر روش‌های سنتی جایگاه خاصی را در میان مردم جنوب کشور پیدا نموده و بخش زیادی از مردم منطقه از طریق این روش به صید می‌پردازند.

از آنجایی که تور گوشگیر مانند یک دیوار در مقابل گله‌های ماهی قرار دارد، لذا نمی‌تواند به صورت گزینشی برخی از ماهیان را صید کند، بنابراین ماهیانی که به طور معمول اندازه عمیق‌ترین قسمت دور بدنشان متناسب با اندازه چشمه تور گوشگیر باشد، در این تور گرفتار می‌شوند.

هدف از کنترل چشمه تور آن است که آبزیان کوچک‌تر از اندازه و سن معینی بتوانند از تور فرار کرده و با  زاد و ولد علاوه  بر افزایش  توده زنده،  بعد مورد  بهره‌برداری  قرار  گیرند.

تورهای گوشگیر از یک دیواره ساده تور تشکیل شده که به صورت عمود نسبت به سطح آب یا ب ستر دریا قرار می‌گیرند.

این تورها بســته به اندازه چشــمه و موقعیت اســتقرار خود در لایه‌های مختلف آب قادر به صــید انواع ماهیان ســطح زی و یا کفزی، به‌ویژه گونه‌های مهاجر، هستند با استفاده از آنها در اکو سیستم مختلف آبی، اعم از رودخانه، دریاچه و دریا امکان‌پذیر است.

تورهای گوشگیر بسته به نوع نخ بکار رفته در آنها به صورت بخش‌های مجزا از هم تشکیل  شده که به هریک از آن‌ها طاقه می‌گویند”.   

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6681

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *