امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | سیریک،شهرستانی با شن های سفید و نقره ای بکر

سیریک،شهرستانی با شن های سفید و نقره ای بکر

منتشر شده در ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۷
سیریک

به گزارش پایگاه خبری قشم،سیریک یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است که در کرانهٔ دریای عمان قرار گرفته‌است. این شهرستان از شمال به شهرستان میناب و از جنوب به شهرستان جاسک و از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای عمان محدود می‌شود.

سیریک در کنار دریای عمان با شن های سفید و نقره ای بکر و سواحل گسترده ماسه ای و آب های زلال آبی در پهنه کبود دریا است .در سیریک از هیاهوی شهرنشینی بزرگ اثری نیست.هوای شهرستان سیریک گرم و مرطوب بوده و کمترین درجه هوا در زمستان به ۵ درجه می رسد و در تابستان به علت وزش بادهای صد و بیست روزه سیستان یا بادهای موسمی که از سمت اقیانوس هند می وزند اکثر روزها هوا نسبتا معتدل می شود ولی بعضی از مواقع به بالاترین درجه حرارت یعنی بیش از ۴۵ درجه می رسد.

این شهرستان با دارا بودن جنگل‌های حرا، مزارع کشاورزی و باغ‌های سرسبز و نیز طبیعت بیابانی در کنار دریای عمان، یکی از مناطق گردشگرپذیر در استان هرمزگان است. فرهنگ مردم سیریک، ترکیبی از فرهنگ بندری و بلوچی است.

وجه تسمیه سیریک به درستی معلوم نیست.شاید به دلیل هوای معتدلتر نسبت به مناطق اطراف به این نام خوانده شده باشد.(سیر در شهرهایی مثل سیرجان،بردسیر و… که همگی خنک هستند نیز آمده است) سیریک در توالی تاریخی بخشی از قلمرو ملوک هرموز بوده که پس از فروپاشی آن جزو میناب شد و در سال ۱۳۸۶ از میناب جدا و به شهرستان مستقلی تبدیل شد. خوانین محلی طی ازمنه طولانی اداره این منطقه را در دست داشته اند.

جاذبه های دیدنی سیریک

تالاب آذینی ( خور سیریک )

تالاب آذینی در استان هرمزگان و در جنوب شرقی تنگه هرمز واقع است. تالاب آذینی ( خور آذینی ) جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان دلتای رود گز و حرا (هیوی) در فهرست سایت های رامسر ثبت شده است. تالاب آذینی (آذین) در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد. با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی. تالاب بین المللی دلتای رود گز و رود حرا ( هیوی ) که از تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ به طول ۴۰ کیلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار در فهرست رامسر قرار گرفته است.

 قلعه شاداب (کلاگت)

این قلعه در ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره های بلند روستای کنارجو از توابع بخش بمانی قرار دارد. که بر سه طبقه تقسیم میشود از آن قلعه سفال های رنگارنگی مربوط به قرون متاخر اسلامی بدست آمده و به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است .

قدمگاه شاه محمد ولی در روستای پالور

از توابع بخش بمانی یکی از اماکن مذهبی و مورد توجه مردم شهرستان و شهرستان های همجوار است که در جوار درختان کهنسالی به نام لور قرار دارد. که از قدمت بالایی برخوردار است و بیشترین گردش گر را در طول سال و بویژه در ایام نوروز به خود جذب می کند.

معبد عشاق روستای گروگ

درباره این بنا افسانه ای نقل می شود که حدود چهار صد سال پیش دو نوجوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندندو با مخالفت شدید روبرو می شوند که بعد از مرگ آن دو جوان این مکان به جای آب با شیر شتر  ساخته می شود.

گلفشان پربشترون

این گلفشان در حاشیه روستای دودر در بخش سیریک استان هرمزگان واقع است. گلفشان روستای دودر سمت شمال و دو کیلومتری روستا واقع است. گلفشان در منطقه ای تپه ماهوری واقع است و دارای یک مخروط اصلی است. روانه ها مربوط به زمان قدیم در اطراف گلفشان گسترش زیادی داشته اند که با گذشت زمان و تخریب و فرسایش آب های جاری و سیلاب فرسایش سافته و بریده بریده شده اند. هر چند که گالی های آن خیلی عمیق نیستند.

 ساحل زیبای بندر کوهستک

روستای نمونه گردشگری کوهستک در شهرستان سیریک واقع شده است این بندر قدیمی سواحل شنی زیبایی دارد و یکی از مناطق گردشگرپذیر منطقه است ایجاد پناهگاههای صیادی، وجود شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه می‌باشد.
سواحل زیبای سیریک تا گروگ:وجود سواحل زیبای شنی واقع در حد فاصل بین گروگ تا سیریک و احداث بندرگاه چند منظوره در سیریک از مزیت های منطقه است که همواره در طول فصول گذشته، گردشگران و مهمانان زیادی جهت استفاده از جاذبه های طبیعی دریا و ساحل به خود جذب می‌کنند.

 قلعه سیریک واقع در سیریک کهنه

در فاصله ۳ کیلومتری شهر سیریک که به نام کلات میر حاجی معروف است این قلعه قرار دارد و از این قلعه امیر نشین در قرن هشتم تا دهم هجری استفاد می شده  است.

خور آذینی 

خور آذینی دارای دو گونه برتر جنگل های حرا وچندل است حرا درختی است آب شورزی که هنگام مد دریا تا گلوگاه درآاب فرو می رود و به کمک خاصیت تصفیه‌ای پوسته‌اش آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند.جنگلهای حرا در نزدیکی روستای گناری با وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار گسترش یافته اند.وجه متمایز آن با سایر روشیگاههای ماندابی سواحل جنوبی ایران وجود دو گونه گیاهی مانگرو و حرا و گونه منحصر بفرد چندل در کنار یکدیگرند .شرایط زیستی حاکم بر جنگل های این منطقه موچب شده تا گونه های مختلف جانوران و گیاهان در آن ادامه حیات دهند و پرندگان بسیاری در زمستان به این منطقه مهاجرت کنند.

بازارچه بزرگ میشی

بازار بزرگ میشی در فا صله ۵ کیلومتری جنوب شهر سیریک بین جاده اصلی سیریک – جاسک دارای ۱۸۰ دهنه مغازه، مجتمع خدماتی رفاهی، کارخانه یخ و… می باشد. که در طول سال و بخصوص ایام نوروز پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور است. در این بازار بیشتر اجناس خارجی با قیمت مناسب عرضه می شود.

 

 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=5238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *