امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۹
صفحه نخست | اجتماعی | سیاهو چشم انتظار توجه

سیاهو چشم انتظار توجه

اخبار :
منتشر شده در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۶

شیخ احمد عامری از بزرگان منطقه سیاهو از وجود برخی مشکلات و کمبودهای کهنه شده در منطقه سیاهو انتقاد و خواستار گره گشایی از آنها از سوی استاندار و نمایندگان شد.

سیاهو چشم انتظار توجه

به گزارش پایگاه خبری قشم، حجت‌الاسلام احمد عامری از بزرگان منطقه سیاهوی شهرستان بندرعباس  اظهار کرد: منطقه سیاهو دارای ۶۰ شهید والا مقام، و آب و هوای کوهستانی با جاذبه های متنوع و ویژگی‌های ممتازمانند استعداد توسعه دامپروری و دامداری با وجود مراتع وسیع، کیفیت بالای محصول نارنگی، خرما و انبه، وجود زیر ساخت‌های بی نظیر گردشگری و بوم گردی، پدافند غیر عامل حمل و نقل و گذرگاه متصل به بخش احمدی و شهرستان حاجی‌آباد و حائز ۷۳ پارچه آبادی، ۳۴ دهیاری و جمعیت بالای یازده هزار نفر است.

وی گفت: با داشتن ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و نیروهای انسانی نخبه، ارتقاء این منطقه از دهستان به بخش زیر نظر شهرستان بندرعباس، از مهم‌ترین مطالبات اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم و اهالی سیاهو است که علاوه بر کیفیت بخشیدن به سبک زندگی ساده اسلامی و کاهش فشارهای روحی و روانی شخصی و اجتماعی مردم، می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر باشد، بلکه به افرایش مهاجرت معکوس نیز منجر خواهد شد.
به بیان این عضو شورای شهر بندرعباس، عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به یزد و فلات قاره با هدف تامین آب صنایع و معادن، توسعه کشاورزی صنعتی و شرب آن استان‌ها شکل گرفته است و همچنین عملیات اجرایی گسترده خط لوله گاز به استان‌های همجوار که هر دو لوله مذکور از مسیر قطب آباد و از بیخ گوش سیاهو می گذرد شایسته است منطقه سیاهو از این نعمت خدادادی بهره‌مند شود.
وی افزود: از آنجایی که راه های مواصلاتی نقش اساسی در رونق اقتصادی و توسعه پایدار دارند عمده علت عقب ماندگی روستاهای سیاهو عدم دسترسی به جاده های مناسب بوده است.
روستای دق فینو مرکز ثقل دامپروری و دامداری استان هرمزگان است که در بعضی از سال ها تعداد ۳۰ هزار راس دام پرورش پرورش داده می شد، اکنون مهمترین معضل این روستا که سال هاست سایه غم بر سر ۱۵۰ خانوار آن انداخته است عدم دسترسی به ۸ کیلومتر جاده آسفالت است.
مضافا هماگ روستای کم نظیر و پر جاذبه در استان در حوزه کشاورزی، دامپروری و گردشگری است بخش معظم راه آن به علت بارندگی‌، جاده آن روستا شدیداً دچار فرسایش شده و در بسیاری از گردنه ها عبور و مرور به سختی انجام می گیرد و احتمال سقوط خودرو و سرنشینان به داخل دره افزایش یافته است.
لذا جاده هماگ به قید فوریت نیاز مبرم به مرمت و بهسازی دارد و سایر روستاهای منطقه سیاهو نیز از این مهم مستثنی نیستند.
اولویت مهم تر منطقه، فرایند تعریض و تکمیل پروژه راه اصلی سیاهو تا منتهی الیه این دهستان یعنی روستای جغدر به بخش احمدی است که پر تردد ترین محل عبور خودرو و حمل و نقل جاده ای این منطقه است امیدوارم که باقیمانده این پروژه به دست با کفایت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳ خاتمه یابد.
وی افزود: چه بخواهیم یا نخواهیم منطقه سیاهو به علت جاذبه های متنوع جز مناطق گردشگری و بوم‌گردی استان هرمزگان است. پس شایسته است بمنظور حفظ منابع و میراث طبیعی جهت توانمند سازی، کار آفرینی و اشتغال زایی این منطقه با اخذ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی سنتی و ارائه تسهیلات لازم بویژه در منطقه گردشگری بنگلایان و ماشاری از جوانان و اهالی این روستا با آموزش های توجیهی دستگیری نماییم .
شیخ عامری ادامه داد: کمیته امداد منطقه سیاهو سال ها بود که به صورت مستقل تحت مدیریت مستقیم اداره کل کمیته در مرکز استان به مدد جویان خود خدمات ارائه می نمود، بالغ بر ۴ سال است که بمنظور چابک سازی این اداره، کمیته امداد سیاهو به یک باجه تبدیل گردیده و عمده خدمات مدد جویان به مرکز استان زیر نظر اداره ناحیه یک بندرعباس منتقل شده است.

حدود ۱۳۰۰ خانوار مدد جو هم اکنون در حال رفت و آمد و سعی بین صفای ناحیه یک و مروه باجه سیاهو سر گردانند، به طور مثال برای صدور یک کارت مدد جویی یا تغییر رمز آن یا اخد وام خود اشتغالی حتما باید از دورترین روستاها به مرکز استان بار سفر ببندند و با در نظر گرفتن لوازم سفر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. این نوع چابک سازی مستلزم فراهم شدن زیر ساخت ها و ارائه خدمات الکترونیکی است که رسیدن به این مهم سال ها طول خواهد کشید. لذا مدد جویان متقاضی خواستار حذف باجه و برگرداندن اداره سابق خود به مرکز سیاهو زیر نظر اداره کل کمیته استان می باشند.
اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=23701

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات