امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۷
صفحه نخست | اجتماعی | دانش آموزان جزیره قشم سیاره های مُشتَری و زحل را رصد کردند

دانش آموزان جزیره قشم سیاره های مُشتَری و زحل را رصد کردند

منتشر شده در ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۶

 مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم گفت: دانش آموزان دبستان پسرانه مهدی این جزیره با هدف آشنایی با زیبایی های آسمان و ترویج علم نجوم سیاره های مُشتَری و زحل و بارش شهابی را رصد کردند.

دانش آموزان جزیره قشم سیاره های مُشتَری و زحل را رصد کردند

به گزارش پایگاه خبری قشم، حسین رنجبر گلشواری افزود: این برنامه به همت پژوهش سرای دانش آموزی جوان قشم با همکاری انجمن نجوم ونوس درگهان برگزار شد که در آن ۲۰۳ دانش آموز با صور فلکی آشنا شدند و بارش شهابی و سیاره های یادشده را با استفاده از تلسکوپ اسکای واچر هشت اینچی رصد کردند.

وی ادامه داد: این رصد نجومی از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳ شب ادامه داشت و تعداد زیادی از دانش آموزان و والدین آنها بارش شهابی هنگام عبور سیاره زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها و ذرات مانده در آسمان را رصد کردند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم توضیح داد: مربیان شرکت کننده در این رصد نجومی در این برنامه علمی به آموزش های آشنایی با منظومه شمسی، ساختار ستارگان، سیاه چاله ها، رصد بارش شهابی، ماه و سیارات منظومه شمسی با تلسکوپ پرداخته و توضیحاتی را به دانش آموزان حاضر ارایه کردند.

رنجبر گلشواری اضافه کرد: آشنا کردن دانش آموزان با مباحث پایه ای ستاره شناسی، بیان جذابیت های نجوم و آسمان، آموزش رصد صور فلکی، سیارات و اجرام عمق آسمان از دیگر آموزش های ارایه شده در این برنامه علمی بود.

مُشتَری (هُرمُز) بزرگ‌ ترین سیاره در منظومه خورشیدی و از نظر دوری از خورشید، پنجمین سیاره پس از عطارد، زهره، زمین و مریخ است و زحل (کیوان) پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است.

بارش شهابی هنگام عبور سیاره زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها و ذرات مانده در آسمان رُخ می‌ دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌ سوزد که آثار آن در آسمان قابل‌ مشاهده است؛ هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند «جوزایی» و «برساوشی» اتفاق می‌ افتد.

بارش «جوزایی» یکی از بارش‌ های شهابی معروف است که در آن، تعداد شهاب‌های قابل رویت در آسمان به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌ یابد و در یک ساعت تا ۱۲۰ شهاب را هم می‌ توان رصد کرد.

بارش شهابی جوزایی امسال از روز ۱۳ تا ۲۶ آذر فعال است.

شهرستان مرزی قشم با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۲ هزار و ۷۱۰ دانش آموز (۱۵ هزار و ۸۸۱ دختر و ۱۶ هزار و ۸۲۹ پسر) در مقاطع مختلف تحصیلی است و هم اکنون ۲۴۰ مدرسه و یکهزار و ۲۶۷ کلاس درس دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=18136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات