امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲
صفحه نخست | اخبار قشم | خون نوزاد بیمار در بیمارستان قشم تعویض شد

خون نوزاد بیمار در بیمارستان قشم تعویض شد

منتشر شده در ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۹
نوزاد

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از ایرنا، دکتر محمود احمدی کوپائی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این نوزاد در زمان تولد با بیلی روبین سیزده متولد شد که پس از طی انجام مراحل درمانی پس از ۶ روز مراقبت شبانه‌روزی پرستاران بخش نوزادان و اطفال این مرکز با حال عمومی رضایت بخش ترخیص شد.
وی ادامه داد: در ابتدا تولدِ نوزادِ پسر با وزن تقریبی سه کیلو و ۶۰۰ گرم و حال عمومی مناسب اما زردی واضح و شدید گزارش شد که به جهت درمان زردی ، نیاز به بستری در بخش نوزادان و اطفال بیمارستان داشت.
متخصص نوزادان تصریح کرد: مادر نوزاد که از اتباع خارجی بود، در پنج مرحله بارداری و زایمان تنها یک فرزند سالم داشت و چهار فرزند دیگر به دلیل زردی و عوارض آن بین روزهای چهارم تا ششم تولد فوت کرده بودند و این زایمان ششم مادر بود.
وی اظهار کرد: بیم آن میرفت که به دلیل عوارض زردی شدید این نوزاد نیز از دست برود.
احمدی کوپایی افزود: باتوجه به اینکه گروه خون مادر Rh منفی بود و مراقبت‌های بارداری مناسبی نیز در کشور خود نداشت و زردی زودرس برای نوزاد از نوع زردی پاتولوژیک ناشی از ناسازگاری خونی مادر و نوزاد مطرح بود، آزمایش‌ها لازم در بدو تولد برای نوزاد درخواست شد.
وی ادامه داد: پس از ارائه توضیحات لازم به والدین مبنی بر احتمال نیاز به تعویض خون نوزاد با توجه به سابقه فوت چهار نوزاد قبلی به دلیل زردی پاتولوژیک، والدین رضایت خود را برای انجام هرگونه اقدام درمانی اعلام کردند.
این پزشک متخصص تصریح کرد: هماهنگی لازم برای تهیه فرآورده‌های مورد نیاز (گلبول قرمز فشرده و پلاسمای تازه منجمد شده) انجام و پس از تهیه  آن‌ها، نوزاد در ساعت شش صبح، در حالیکه کمتر از دوازده ساعت از زمان تولدش می گذشت، مرحله اول تعویض خون را با موفقیت گذراند.
وی اظهار کرد: با کاهش عدد بیلیروبین از ٢٠ به ۹.۵ در مرحله اول تعویض خون، حدود ١٢ ساعت بعد مجدداً سطح بیلی روبین نوزاد افزایش یافت و برای نوبت دوم در ساعت ده شب، تعویض مجدد خون صورت گرفت.
احمدی کوپایی بیان کرد: بعد از تعویض ٢ نوبت خون، نوزاد تحت مراقبت‌های لازم قرار گرفت و در روز ششم تولد یعنی حدود همان روزهایی که چهار برادرش به علت زردی شدید فوت کردند، با حال عمومی خوب و آزمایش‌ها طبیعی ترخیص شد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10164

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات