امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۲
صفحه نخست | اقتصادی | تکمیل عملیات بهسازی به سد جگین هرمزگان

تکمیل عملیات بهسازی به سد جگین هرمزگان

اخبار :
منتشر شده در ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۵

 مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: عملیات بهسازی و راه دسترسی به سد جگین که علاوه بر تامین نیاز اراضی پایین دست، آبرسانی به شهر جاسک و بشاگرد را برعهده دارد، تکمیل شد.

تکمیل عملیات بهسازی به سد جگین هرمزگان

به گزارش پایگاه خبری قشم، جمشید عیدانی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از سد جگین افزود: سد جگین در منطقه بشاگرد و در فاصله ۱۰۷ کیلومتری شمال شرق شهرستان جاسک و بر روی رودخانه جگین واقع شده است که عملیات احداث و بهسازی راه دسترسی به تاج سد جگین و حفاظت سازه‌های هیدرولیکی پایین دست آن تکمیل و مراحل مختلف عمرانی آن به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: محدوده مجاور به راه دسترسی و همچنین بدنه این سد در اثر تشکیلات زمین شناسی تخریب شده بود که نیاز است به منظور تداوم دسترسی به تاج سد و همچنین حفاظت از سازه‌های هیدرولیکی آن نسبت به علاج بخشی و بهسازی اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: احداث و بهسازی راه دسترسی به تاج سد جگین برابر با ۲ هزار و ۸۵۰ متر طول داشته و طرح با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود و مصالح منطقه تعریف شده است و علاوه بر اصلاح جاده، ایجاد سازه‌های رسوب گیر سد (Check dam) در حوضه‌های آبریز دارای آورد رسوب بالا در دستورکار این پروژه به منظور جلوگیری از ورود رسوبات به دریاچه و همچنین جلوگیری از تخریب راه دسترسی قرار دارد.

عیدانی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی این طرح به‌طور کامل پایان یافته، ادامه داد: انتقال و کاشت تعداد ۲۵ عدد بنچ مارک در طول مسیر، نقشه برداری و برداشت توپوگرافی اولیه، ریزش برداری و بازگشایی مسیر عبور تاج سد، احداث جاده انحرافی در قطعه یک به طول تقریبی یکهراز و ۷۰۰ متر، خاکبرداری در قطعه یک به مقدار ۱۶۸ هزار مترمکعب، خاکبرداری قطعه ۲ تا چهار پروژه با حجم تقریبی ۸۵ هزار مترمکعب، ریزش برداری، بازگشایی و تسطیح جاده دسترسی به پروژه به طول تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ متر، احداث کانال جمع‌آوری رسوب و آب به طول یکهزار و ۳۰۰ متر و اجرای خشکه چینی بالا دست کانال پنج‌هزار و ۲۰۰ مترمکعب از مهم‌ترین مراحل اجرای این طرح است.

سد جگین که نخستین سد بتنی غلطکی ایران است در ۱۰۷ کیلومتری شـمـال شـرقـی بندر جاسک واقع شده و دسترسی به آن پیش از این از طریـق یک جاده آسفالته به طول ۲۱ کیـلومتر که از کیـلومتـر ۵۷ راه اصلـی بنـدرجـاسک – جـگدان منشـعـب می‌شود، امکان‌پذیر است.

این سد با مسـاحـت حوضـه آبـریزی حـدود سه‌هزار و ۹۲۰ کـیـلـومـتـر مـربـع بر روی رودخانه جگیـن در محلی موسوم به تنگه دهـنـه مـرنـگ قرار گرفته است.

رودخانه جگین از دامنه جنوبی کوه‌های بشاگرد سرچشمه گرفته و پـس از عبور از تنـگـه دهنـه مرنـگ و پیوسـتن به سرشاخه مهم دیگری به نام شریفی، به دریای عمان منتهی می‌شود.از آب این سد به منظور آبیاری زمین های کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان جاسک و روستاهای بشاگرد و همچنین کنترل سیلاب استفاده می‌شود.

این سد نخستین بار در چهارم اردیبهشت ماه سال۱۳۸۴ آبگیری شد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=18752

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات