امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۲
صفحه نخست | اجتماعی | تولید روزانه ۵۰۰ کیلو زباله عفونی در قشم

تولید روزانه ۵۰۰ کیلو زباله عفونی در قشم

منتشر شده در ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴

 مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: به‌ طور میانگین روزانه ۵۰۰ کیلو زباله عفونی، تیز و برنده در بیمارستان‌ها و مراکز درمان سرپایی این جزیره تولید می‌شود.

تولید روزانه ۵۰۰ کیلو زباله عفونی در قشم

به گزارش پایگاه خبری قشم، محمد پورعلی اظهار کرد: روزانه ۹۰ تن زباله در شهرهای قشم، درگهان و روستای طولا این جزیره جمع آوری می شود که ۵۰۰ کیلوگرم از این زباله ها عفونی است.

وی با اشاره به ماده هفت قانون مدیریت پسماند و اینکه بی خطرسازی و مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده و جزو الزامات قانونی است، افزود: بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها موظف هستند پسماندهای تولیدی خود را با بهره گیری از تکنیک های علمی و اصولی، انتشار عفونت های بیمارستانی در محیط زیست و انتقال به افراد جامعه به پسماند عادی تبدیل کنند.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم روند صحیح جمع آوری زباله های عفونی را تفکیک کردن، برچسب زدن، رنگ بندی نوع زباله و بسته بندی عنوان کرد و گفت: بعد از این فعالیت ها باید برای بی خطر سازی زباله های عفونی و از بین بردن بار میکروبی آنها اقدام کرد.

پورعلی با بیان اینکه مدیریت اجرایی این مراکز درمانی و بیمارستانی مسئول برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع این پسماندهای تولیدی هستند، ادامه داد: با توجه به عدم رعایت موارد یادشده از سوی مراکز درمانی در سطح شهرهای قشم و درگهان و عدم پیگیری ارگانهای ذیربط، سازمان منطقه آزاد قشم برای جذب سرمایه گذار جمع آوری این زباله های عفونی به این مسئله ورود پیدا کرد تا با تامین خودروی مجزا و نیروی کارگری تمامی زباله های یادشده را از مراکز درمانی جمع آوری و به محل دفن مرکزی انتقال و در داخل ترانشه هایی که به صورت مجزا حفر می شوند، با رعایت ضوابط زیست محیطی دفن کنند.

وی توضیح داد: در جلسه ای که با حضور مرکز بهداشت و درمان، نظام پزشکی و محیط زیست شهرستان قشم برگزار شد، تصمیم گیری بر این شد که در صورت تقبل هزینه های مربوطه توسط مراکز تولید زباله عفونی، خرید اتوکلاو و سایر دستگاههای مربوط به بی خطر سازی توسط سرمایه گذار انجام شود.

مواد زاید پاتولوژیک، نمونه های خون و فرآوردهای خونی، مواد تیز و برنده، مواد زاید بخش های ایزوله، پارچه های آغشته به الکل و خون، اجسام یکبار مصرف فلزی، سرنگ، سوزن های تزریق، تیغه های چاقوی جراحی، ماسک و دستکش مواد زاید ناشی از بسته بندی داروها و غیره جزو زباله های عفونی محسوب می شوند.

سیستم های جمع آوری حمل و دفع مناسب پسماندهای عفونی باید مجهز به سیستم بی خطر سازی باشند و اجرایی شدن مدیریت پسماند نیازمند برنامه جامع و آماده سازی زیرساخت های جامعه است.

از آنجایی که پسماندهای بیمارستانی و عفونی حاوی مقادیر زیادی ویروس، باکتری و قارچ هستند اگر این پسماندها در مراحل مختلف بی خطرسازی نشوند و به وسیله دستگاه های حمل و نقل ۲ جداره و مناسب حمل نشوند سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=23914

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات