امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۴
صفحه نخست | اخبار قشم | بازدید معاون حقوقی رئیس جمهور از بنادر بهمن و کاوه قشم

بازدید معاون حقوقی رئیس جمهور از بنادر بهمن و کاوه قشم

منتشر شده در ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵

 معاون حقوقی رئیس جمهور امروز در جریان سفر به جزیره قشم از طرح های توسعه ای و عملیاتی بنادر بهمن و کاوه این جزیره بازدید کرد.

بازدید معاون حقوقی رئیس جمهور از بنادر بهمن و کاوه قشم

به گزارش پایگاه خبری قشم، محمد دهقان پیش از ظهر دوشنبه در ادامه سفر به جزیره قشم ضمن بازدید از بخش های مختلف این ۲ بندر مهم نگین خلیج فارس، با توضیحات مسوولان در جریان قابلیت ها و نقش های تجاری و خدماتی آنها قرار گرفت.

بازدید از بندر بهمن، کارخانه شناورسازی مدکندآلو، شهرک های صنعتی، بندر کاوه، پل خلیج فارس و شرکت های نفت و انرژی جزیره قشم از برنامه های معاون حقوقی رئیس جمهور در سفر به سرزمین آب و آفتاب عنوان شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور را در این سفر و انجام بازدیدهای میدانی حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه، عادل پیغامی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد، محمد محمد حسینی فرماندار و جمعی دیگر از مسوولان و مدیران اداری و اجرایی این شهرستان مرزی و بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس همراهی می کنند.

بندر بهمن در جنوب ایران و در آب های خلیج فارس به عنوان یکی از بنادر مهم تجاری منطقه آزاد قشم دارای یک پایانه کامل با تمام امکانات رفت و آمد مسافرین داخلی و خارجی با کالاهای همراه آنان است.

این بندر از ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی و صادراتی توسط شناورها با ظرفیت پنج هزار تُن، تخلیه و بارگیری کالا توسط لندینگ کرافت با ظرفیت ۲ هزار تُن، تامین سوخت شناورها، استقرار کالا در انبارهای روباز و سرپوشیده و انبار کالا تا هنگام ترخیص یا صادرات برخوردار است.

بندر کاوه، علاوه بر نقش تجاری – خدماتی خود به عنوان دهکده بار و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) از سهم قابل توجهی در توسعه عمومی جزیره قشم برخوردار است.

محدوده کلی این بندر در زمینی به عرض ۷۰۰ متر و طول ۹۰۰ متر با مساحت تقریبی ۶۳ هکتار و در حد فاصل جاده درگهان لافت تا دریا قرار گرفته است.

احداث اسکله این بندر از سال ۱۳۷۶ با مشارکت سرمایه گذاری صنعت نفت و سازمان منطقه آزاد قشم آغاز و در پایان سال ۱۳۸۰ مرحله اول آن خاتمه یافت.

اسکله کاوه در منطقه شمالی جزیره قشم (در عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۲۶ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۵۵ دقیقه) برای واردات و صادرات اجرا شده و به علت جریانات آبی مساعد و کرانه بسیار عمیق آن (۵.۲۳ متر) قابلیت پهلودهی شناور های به ظرفیت یکصد هزار تن را دارا است.

این اسکله سه بخش عمده، پل دسترسی، سکوهای پهلوگیری و تاسیسات بندری را دارد، پل دسترسی آن ۲۳۰ متر است و دارای ۲ باند عبوری هر کدام به عرض ۵/۳ متر و مساحت یک متری در طرفین اسکله برای پیاده روها و لوله های آب و سوخت و آتش نشانی است.

دال بتون آرمه پل دسترسی از نوع مرکب و به ضخامت ۲۵ سانتی متر است و تاسیسات بندری در مساحت تقریبی ۱۳۶ هزار متر مربع پیش بینی شده که شامل انبار کالا و ترانزیت، انبار روباز به مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ متر، ساختمان کنترل تردد، آتش نشانی، گمرک، آب شیرین کن، مخزن های آب و سوخت، پارکینگ ماشین آلات و فضای سبز، استراحتگاه خدمه کشتی ها و کامیون داران است که در مرحله های بعدی طول اسکله تا ۲۹۰ متر و عرض آن به ۳۶ متر خواهد رسید.

سرویس دهی به شناورهای صد هزار تنی، پیش بینی های لازم برای ریل گذاری و نصب جرثقیل های ریلی تخلیه و بارگیری از کشتی ها Ship Loader / Un Loader و در سمت دریا از نوع Ghntry crane و در سمت ساحل از نوع جرثقیل های زرافه ای به عمل آمده است. از دیگر ویژگی های این بندر نزدیکی آن به شهرک صنعتی کاوه است.

در این شهرک، بندر و بار انداز و انبار پشتیبانی، بندر چند منظوره در غرب بخش انبارها، راه آهن و ایستگاه راه آهن، تصفیه خانه صنعتی، فعالیت های صنعتی و خدماتی و غیره پیش بینی شده است که این ویژگی در دیگر کرانه جنوبی ایران وجود ندارد.

پیش از این ۲ بازدید نیز معاون حقوقی رئیس جمهور به همران مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم و شهرستان از شرکت های تولیدی و صنعتی فعال در شهرک صنعتی طولا دیدن و ضمن آشنایی با ظرفیت های صنعتی و تولیدی این منطقه، در گفت و گوی مستقیم با تولیدکنندگان و صنعتگران در جریان های چالش های پیش روی آنان قرار گرفت.

در سال های اخیر به واسطه وضع قوانین مغایر با ماهیت مناطق آزاد مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان حاضر در این مناطق قرار گرفته که این مشکلات در این بازدید با معاون حقوقی رییس جمهور مطرح شد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=20070

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات