امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۰
صفحه نخست | اجتماعی | انتقال بیماری از طریق پشه آئدس چند برابر بیشتر از آنفلونزا است

انتقال بیماری از طریق پشه آئدس چند برابر بیشتر از آنفلونزا است

منتشر شده در ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۳
پشه آئدس

به گزارش پایگاه خبری قشم؛ به نقل از هرمز، دکتر مهترپور معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان رودان در گفت و گویی با اشاره به مشاهده پشه آئدس در هرمزگان اظهار کرد: این پشه در برخی مناطق استان دیده شده اما خوشبختانه تاکنون گزارشی از گزارش و یا ابتلا به بیماریهای منتقله از این پشه ثبت نشده است.

وی افزود: این پشه ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ)، زیکا و چیکونگونیاست است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده و راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها ، چاله‌ها و سطل های زباله تخم ریزی کند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان رودان ادامه داد: تب دنگی که از آن به عنوان(تب استخوان شکن) نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می گردد و درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.

دکتر مهترپور عنوان کرد: هرچند تا کنون مواردی از این بیماری گزارش نشده است اما مشاهده این پشه در بندرعباس زنگ خطری برای همشهریان رودانی به حساب می آید چرا که انتقال پشه از طریق رفت و آمد افراد، خودروها، گیاهان زینتی ممکن است اتفاق بیفتد و بدین جهت باید آمادگی کامل داشته باشیم و با انجام اقدامات سریع مثل رفع ترکیدگی های آب و فاضلاب در مناطق شهری و روستایی ، جمع آوری به موقع زباله ها و جلوگیری از انباشت لاستیک های مستعمل که یکی از زیستگاه های اصلی و محل تخم ریزی این پشه می باشد، مانع ورود این بیماری به شهرمان شویم.

وی حاشیه رودخانه ها ، زمین های کشاورزی ، گلخانه ها ، محل های انباشت لاستیک های فرسوده خودرو و تمام محل هایی که رطوبت و آب راکد وجود دارد را در معرض خطر آلوده شدن به این بیماری عنوان کرد و مشارکت تمامی سازمان ها و حمایت مسئولان شهرستان را برای پیشگیری و مقابله با این بیماری خواستار شد.

دکتر مهترپور خاطر نشان کرد: مقابله با پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن، نیازمند یک عزم جدی است و به جهت خطر فوق العاده این بیماری، هر اقدامی که لازم است باید در راستای مقابله با این پشه مهاجم انجام گیرد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9681

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات