امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۴
صفحه نخست | اجتماعی | آماده باش اورژانس قشم برای حوادث چهارشنبه سوری

آماده باش اورژانس قشم برای حوادث چهارشنبه سوری

منتشر شده در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۰

 مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: اورژانس ۱۱۵ این جزیره برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان احتمالی حوادث شب چهارشنبه آخر سال به حالت آماده باش درآمد.

آماده باش اورژانس قشم برای حوادث چهارشنبه سوری

به گزارش پایگاه خبری قشم، یاسر مرادی اظهار داشت: ۲ دستگاه آمبولانس برای ارایه خدمات در سطح شهر قشم در پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهرستان به صورت آماده باش ۲۴ ساعته برای امدادرسانی به آسیب دیدگان احتمالی چهارشنبه آخر سال مستقر هستند.

وی ادامه داد: خدمات مربوط به سوختگی در شب چهارشنبه سوری در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) به نشانی بلوار پیامبر اعظم(ص) _بلوار شهیده طیبه صادقیان ارایه می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم با هشدار به تمامی خانواده ها نسبت به مخاطرات شب چهارشنبه آخر سال و کنترل و نظارت بیشتر فرزندانشان در تهیه و خرید مواد محترقه و آتش زا گفت: ‌بهترین راه مقابله با آسیب های مرتبط با حوادث این روز مراقبت و پیشگیری است.

مرادی گفت: خانواده ها توجه داشته باشند که هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه پایان سال می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

وی از قشموندان درخواست کرد برای کاهش زمان حضور تکنسین های اورژانس ۱۱۵ بر بالین بیماران و مصدومان انواع حوادث، در اعلام نشانی محل حادثه یا منزل از علایم واضح و نشانه های مشخص در مسیر(مانند مسجد، چهارراه، تابلو بزرگ مغازه ها یا ادارات) استفاده کنند.

ارایه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریت‌های پزشکی در هنگام بروز بیماری‌های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و ماموریت‌های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

به گزارش ایرنا، آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد، این روز در سال جاری با ۲۲ اسفند مصادف است.

واژه “چهارشنبه‌سوری” از ۲ واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.

گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت “زردی من از تو، سرخی تو از من” که به معنای خلاصی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهم‌ترین رسوم شب چهارشنبه‌سوری است.

آداب و رسوم رایج چهارشنبه‌سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی است دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب‌های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.

این آیین در ماهیت اصیل خود، مظهر شادی و نشاط است اما امروزه ناخواسته دستخوش بدعت‌ها و رفتارهای ناشایست شده و با وارد کردن مواد محترقه و آتش‌زا به آن، در آتش و دود می‌سوزد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=21954

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات