امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور گواتمالا

آشنایی با کشور گواتمالا

منتشر شده در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۴
گواتمالا

به گزارش پایگاه خبری قشم، گواتمالا از شمال و غرب با مکزیک، از جنوب غرب با اقیانوس آرام، از شمال شرق با بلیز، از شرق با دریای کارائیب و هندوراس و از جنوب شرق با السالوادور احاطه شده‌است.

گواتمالا در یک نگاه

جمعیت گواتمالا در حدود ۱۷٫۱ میلیون نفر است (پر جمعیت‌ترین کشور آمریکای مرکزی) و پایتخت آن شهر گواتمالاسیتی می‌باشد. از مهمترین شهرهای آن نیز می‌توان به مکزیکو و ویلا نووا اشاره کرد. مساحت این کشور ۱۰۸٬۸۹۰ کیلومتر مربع است.

زبان رسمی این کشور زبان اسپانیایی، واحد پول آن کوتزال و دین ۹۹ درصد از مردم آن مسیحیت است. از میان مسیحیان این کشور، حدود ۵۵ درصد کاتولیک، ۴۰ درصد پروتستان و ۳ درصد ارتودکس شرقی هستند.

حدود ۵۹ درصد از مردم آن از تبار مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و اسپانیایی) و ۴۰٫۵ درصد نیز از سرخ‌پوستان مایا هستند، کمتر از یک‌درصد از مردم گواتمالا نیز سفیدپوست هستند.

مساحت کشور گواتمالا ۱۰۸٬۸۸۹ کیلومتر مربع است و مساحتی تقریباً کمی بیش از استان اصفهان (۱۰۴۶۵۰ کم) دارد. گواتمالا مشتمل بر دو ناحیه عمده‌است: زمین‌های بلند سرد یا بیشترین جمعیت، و منطقه گرمسیری در طول ساحل اقیانوس آرام و دریای کارائیب. رشته کوه مهم آن بلندترین کوه آمریکای مرکزی است.

گواتمالا، سرزمین جنگل‌های انبوه، آتشفشانها و صحراهای خشک و دریاچه‌های زیباست. این کشور پنجاه مایل خط ساحلی در دریای کارائیب و دویست مایل خط ساحلی بر کرانه اقیانوس آرام و ۳۰ کوه آتشفشانی دارد که هشت کوه آن آتشفشان فعال است. رودهای مهم این کشور اوسوماسینتا، موتاگوا و بلندترین نقطه آن تافومولکو با ۴۲۲۰ متر ارتفاع است.

آب و هوای گواتمالا جلگه‌ای ساحلی و استوایی است ولی در مناطق کوهستانی معتدل‌تر است.

این کشور در سال ۱۸۲۱ از اسپانیا مستقل شد و هم‌اینک شیوه حکومتی آن دموکراسی و رئیس‌جمهور آن جیمی مورالس است.

فراورده‌های صادراتی گواتمالا قهوه، شکر و موز است.

گواتمالا که از جمله یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای مرکزی به‌شمار می‌آید، از جمله کشورهایی است که نرخ بیسوادی در آن بسیار بالاست و رئیس‌جمهور این کشور برای بهبود وضع آموزش زیر فشار قرار دارد. شمار جرایم جنایی در گواتمالا در سطح جهانی بسیار بالاست.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور میپردازیم.

جاذبه های دیدنی گواتمالا

ال میرادور یکی از مناطق باستان‌شناسی تمدن مایا است که در سال ۱۹۲۶ کشف شد. باستان‌شناسی‌های این منطقه در سال ۱۹۳۰ توسط بروس دالین و ری ماتنی آغاز شد که در جریان این کاوش‌ها بقایای شهر باستانی مایا کشف شد.

دریاچه آتیتلان یکی از دریاچه‌های زیبا در نزدکی کوه سیرا مادری است که در استان Sololá در جنوب غربی گواتمالا قرار دارد. این دریاچه با عمق ۳۴۰ متر (۱,۱۲۰ فوت)، عمیق‌ترین دریاچه آمریکای جنوبی است. در اطراف این دریاچه سه کوه آتشفشانی قرار دارد. حوضچه‌های این دریاچه منشاء آتشفشانی دارد.

تیکال یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های دنیای مایای باستان با جمعیت ۵۰,۰۰۰ نفر و قدمت ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. این منطقه باستان‌شناسی در پارک ملی تیکال قرار دارد و در سال ۱۹۷۹ در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

طاق سانتا کاتالینا معروف‌ترین جاذبه‌ی آنتیگوا به حساب می‌آید و در خیابان پنجم شمالی قرار دارد، جایی که در گذشته به‌عنوان گذرگاهی مخفی برای عبورومرور مخفیانه‌ی راهبه‌ها بین دو کلیسایی که در دو طرف خیابان قرار داشت، استفاده می‌شد. گردشگران در روزهای آفتابی می‌توانند با ایستادن در ضلع شمالی این طاق، آتشفشان بلند آگوا را مشاهده کنند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12574

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات