امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۶
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور پاپوآ گینه نو

آشنایی با کشور پاپوآ گینه نو

منتشر شده در ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۹
پاپوآ گینه نو

به گزارش پایگاه خبری قشم، پاپوآ گینه نو تنها با یک کشور مرز دارد و آن هم اندونزی است. این کشور جزیره‌ای از سه طرف با دریاهای: بیسمارک – سلیمان -و مرجان احاطه شده‌است.

پاپوآ گینه نو در یک نگاه 

پاپوا گینه نو در نیم‌کره شرقی کره زمین و در شمال کشور استرالیا واقع شده‌است. این کشور یکی از کشورهای قاره اقیانوسیه به‌شمار می‌رود و پس از استرالیا بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور این قاره است. پاپوآ گینه نو پنجاه و چهارمین کشور بزرگ جهان است و مساحت آن ۴۶۲٬۸۴۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۸٬۹۳۰٬۰۰۰ نفر است.

واحد پول پاپوا گینهٔ نو، کینا با واحد جزء (توئا) نام دارد. پاپوآ گینه نو پس از آنکه از سال ۱۸۸۴ از سوی سه قدرت خارجی اداره می‌شد در سال ۱۹۷۳ از استرالیا مستقل شد.

پایتخت آن پورت مورسبی است که در ساحل جنوب شرق کشور واقع شده‌است. 

زبان‌های رسمی آن توک پیسین، هیری موتو و انگلیسی است. این کشور هم‌چنین بیشترین تعداد زبان‌های رایج در میان کشورهای جهان را دارد و برپایهٔ آخرین داده‌ها در این کشور ۸۵۲ زبان گوناگون وجود دارد که هم‌اینک ۱۲ تا از این زبان‌ها منقرض شده‌اند. پرگویشورترین زبان بومی کشور زبان انگا است که ۲۰۰ هزار نفر به آن سخن می‌گویند. در درجه بعدی زبانهای ملپا و هولی قرار دارند. زبان‌های بومی این کشور به دو دسته طبقه‌بندی شده‌اند: زبان‌های استرانزیایی و زبان‌های غیراسترانزیایی.

این کشور در زمره «چندفرهنگی‌ترین» کشورهای جهان قرار دارد و مردم آن از قبایل بسیار زیاد و متفاوتی تشکیل شده‌اند که قوم پاپوآ بزرگ‌ترین آن‌ها است.

۹۶ درصد از مردم پاپوآ گینهٔ نو مسیحی هستند. در این کشور چهار هزار مسلمان نیز سکونت دارند.

پاپوآ گینهٔ نو همچنین کشوری فقیر و کاملاً روستایی است و تنها ۱۸ درصد از مردم آن شهرنشین هستند و بسیاری از نقاط آن را هنوز جنگل‌های دست‌نخورده و زیستگاه قبایل ابتدایی دور از تماس با تمدن امروزی تشکیل می‌دهد.

 به شبه جزیره پاپوآ به خاطر شکلی که دارد «دم پرنده» هم گفته‌اند. 

در این کشور چند آتشفشان فعال وجود دارد که گاه به گاه منفجر می‌شوند. وقوع زمین‌لرزه هم در این کشور نسبتاً پربسامد است که گاه با سونامی نیز همراه می‌شود.

پاپوآ گینه نو یکی از اندک مناطقی در نزدیکی خط استوا است که در آن برف می‌بارد. بارش برف در بلندترین نقاط خاک اصلی این کشور دیده می‌شود.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور میپردازیم.

جاذبه های دیدنی پاپوآ گینه نو

کوه ویلهلم که در رشته کوه بیسمارک قرار دارد، دیدنی‌ترین و بلندترین قله گینه نو محسوب می‌شود. این کوه ۴٬۵۰۹ متری، با داشتن دریاچه‌های یخچالی و دره‌های U شکل خود منظره هیجان‌انگیزی را ایجاد کرده است.

جزیره پاناسیا که در خلیج میلنه قرار دارد یک جزیره دیدنی و جذاب با صخره های مرجانی است. این جزیره با داشتن ساحلی شنی به رنگ سفید و آب‌های فیروزه‌ای رنگ در کنار اقیانوسی آرام، فضایی آرامش بخش را بوجود آورده است.

رودخانه سیوولی رودخانه‌ای پرجنب و جوش و مملو از جلبک‌های سبز رنگ است که با حضور این جلبک‌ها، زیبایی منظره آن دوچندان شده است.

کوه تاووروور یکی از آتشفشان‌های فعال کشور گینه نو است که بخاطر فوران‌های متعدد و بسیاری که دارد شهرت دارد.

کوبور رنج کوهستانی است که در غرب ارتفاعات گینه نو قرار دارد و ارتفاع آن ۴,۱۰۴ متر می‌باشد. زمانیکه ابرها به پایین‌ترین سطح خود می‌رسند زیبایی این کوهستان وصف نشدنی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات