امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور نیوزیلند

آشنایی با کشور نیوزیلند

منتشر شده در ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۰
نیوزیلند

به گزارش پایگاه خبری قشم، نیوزیلند یا به زبان مائوری آئوتئاروا (به معنی سرزمین ابرهای کشیده) کشوری است در اقیانوسیه واقع در آبهای جنوب غربی اقیانوس آرام و جنوب خاوری استرالیا. این کشور از دو جزیره اصلی شمالی و جنوبی و چند جزیره کوچک دیگر تشکیل شده‌است.

نیوزیلند در یک نگاه 

این کشور فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد، به‌طوری‌که استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. نزدیکترین همسایگان این کشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.

جمعیت نیوزیلند تقریباً ۵ میلیون نفر است. حدود ۷۸٪ آنان خود را اروپایی معرفی می‌کنند. اروپائیان نیوزیلند به «Pākehā» معروف هستند. این کشور از لحاظ نژادی به دو بخش عمده و بزرگ تقسیم شده‌است. بیشتر اروپائی‌ها تبار بریتانیایی یا ایرلندی دارند و مهاجرانی که از آلمان، ایتالیا، یوگسلاوی، هلند، اتریش و سوئیس آمده‌اند هم جمعیت قابل توجهی دارند. در سرشماری سال ۲۰۰۶ مائوریها ۱۵٪، آسیایی‌ها ۹٫۲٪ و پولینزی‌های غیر مائوری ۶٫۹٪ جمعیت را تشکیل می‌دادند.

دلار نیوزیلند با کد ایزوی NZD، یکای پول رایج در کشور نیوزلند است.

 انگلیسی و مائوری دو زبان رسمی این کشور هستند و انگلیسی زبان رایج کشور محسوب می‌شود.

تا پیش از ورود اروپاییان به نیوزیلند، مائوریها از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می‌کردند، ولی امروزه بیشتر مائوریها به مسیحیت گرویده‌اند. مسیحیت مهم‌ترین دین نیوزیلند است، ۴۹٪ مردم این کشور مسیحی هستند. انگلیکانها، کاتولیکها، پرسبیترنها، متدیستها و باپتیست مهمترین گروه‌های مسیحی هستند. ۴۱٫۹٪درصد مردم خود را بدون اعتقاد به مذهب معرفی کرده‌اند. بودیسم ۱٫۵٪، هندوئیسم ۲٫۱٪، اسلام ۱٫۲٪، سیک ۰٫۵٪و مذاهب دیگر هم پنج درصد جمعیت نیوزیلند را تشکیل می‌دهند. در نیوزیلند دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می‌تواند آئین‌های ویژه دینی خود را آزادانه به جا بیاورد.

ریشه فرهنگ نیوزیلند را باید در فرهنگ انگلیسی جستجو کرد ضمن اینکه فرهنگ مائوری تأثیر عمیقی بر روی فرهنگ امروز نیوزیلند گذاشته‌است و امروزه سبک زندگی مائوری‌ها و اروپایی‌تباران تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. در کل نیوزیلند به واسطه مهاجرت گسترده، کشوریست چند فرهنگی که گروه‌های مختلف قومی و مذهبی در برگزاری آداب و رسوم خود آزاد می‌باشند.

این کشور اقتصاد پیشرفته و پررونقی دارد و در زمره کشورهای توسعه‌یافته و متمول قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۱۳ هفتمین کشور دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده‌است. اما اقتصاد آن بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است.

بیشتر مناطق نیوزیلند دارای آب‌وهوای اقیانوسی (بارندگی نسبتاً زیاد و هم‌زمان آسمان آفتابی) هستند. در آب‌وهوای این کشور دو ویژگی اصلی جغرافیایی تأثیر گذارند: کوه‌ها و دریا. البته این آب‌وهوا اغلب متغیر است و می‌تواند در چند ساعت به طور متناوب هم آفتاب و هم باران داشته باشد. این دقیقاً ویژگی آب‌وهوای اقیانوسی است.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور میپردازیم.

جاذبه های دیدنی نیوزیلند

پارک ملی تانگاریرو قدیمی‌ترین پارک ملی در نیوزیلند به‌شمار می‌رود و در قسمت مرکزی جزیره شمالی آن قرار دارد. با برخورداری از ارزش‌های طبیعی و فرهنگی، این پارک ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین پارک ملی تانگاریرو چهارمین پارک ملی تاسیس‌شده در جهان محسوب می‌شود.

غار کرم‌های شب‌تاب وایتومو یکی از دیدنی‌های جزیره‌ شمالی نیوزیلند است. این غار به خاطر استالاکتیت و استالاگمیت‌ها و همچنین میلیون‌ها کرم شب‌تاب بومی که از دیوارها و سقف این غار آویزان هستند، شهرت دارد.

 دهکده هابیتون روستایی باشکوه است که به‌منظور لوکیشن سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت ساخته شد. این روستا درون یک مزرعه‌ی خانوادگی در حدود هشت کیلومتری غرب هینورا و ۱۰ کیلومتری جنوب غربی مچاماچا در وایکاتوی نیوزیلند قرار دارد. 

پیست اسکی کاردرونا در جزیره جنوبی نیوزیلند قرار دارد و بین واناکا و کویینز‌ تاون در کوه‌های جنوبی این کشور واقع شده است. پیست اسکی کاردرونا محبوب‌ترین منطقه اسکی نیوزیلند به ‌شمار می‌رود و انواع علاقه‌مندان به برف از مبتدیان و خانواده‌ها گرفته تا ورزشکاران المپیک را جذب می‌کند.

ساحل پیها از سواحل محبوب نیوزیلند برای غواصی و موج‌سواری به ‌شمار می‌رود. نه تنها ساحلی زیبا برای گشت‌و‌گذار، بلکه صخره‌های ناهموار، قاب دریایی بی‌نظیر و محدوده‌ سرسبز اطراف پیها، فرصت‌های بی‌شمار برای اکتشاف و تماشا را فراهم می‌آورند. این ساحل مرموز به‌علت شدت جریان آب و وجود رطوبت، برای شنا و آفتاب گرفتن چندان مناسب نیست. البته در مناطق مشخص اجازه‌ شنا خواهید داشت.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12216

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات