امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور لتونی

آشنایی با کشور لتونی

منتشر شده در ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۷
لتونی

به گزارش پایگاه خبری قشم، لتونی توسط روسیه از مشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوب شرقی و دریای بالتیک از مغرب احاطه شده‌است.

لتونی در یک نگاه

جمعیت این کشور دو میلیون و ۱۸۰ هزار نفر و واحد پول آن لاتس است. مساحت این کشور ۶۴٬۵۸۹ کیلومتر مربع است و از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

زبان لتونی از زبان‌های هندواروپایی است و به همراه زبان لیتوانیایی شاخه بالتیک از خانواده زبان‌های هندواروپایی را تشکیل می‌دهد. مردم این کشور به زبان‌های شاخه بالتیک و عمدتاً به زبان لتونیایی و لاتگالی تکلم می‌کنند.

۶۲ درصد از مردم این کشور از قوم لتونیایی و حدود ۲۷ درصد روس هستند. حدود ۷۷ درصد از مردم این کشور مسیحی و حدود ۲۳ درصد نیز پیرو دیگر ادیان یا بی‌دین هستند. از میان مسیحیان لتونی تنها ۷ درصد به امور مذهبی پرداخته و به کلیسا می‌روند.

لتونی آب‌وهوایی معتدل، بَرّی و نیمه‌مرطوب دارد. لتونی کشوری چهارفصل است. تابستان‌ها در این کشور گرم، زمستان‌ها سرد و یخبندان، و شمار روزهای مرطوب و بارانی نیز نسبتاً زیاد است. زمستان‌های سخت و برفی با دماهای منفی ۳۰ درجه به‌طور مکرر پیش می‌آید. هوای بهار و پاییز ملایم و معتدل است.

نخود فرنگی خاکستری و ژامبون عناصر اصلی در غذاهای لتونیایی هستند. سوپ ترشک نیز توسط لتونیایی خورده می‌شود. نان تیره‌رنگی به نام روپیه‌مایزه که از چاودار درست می‌شود نان ملی لتونی به‌شمار می‌آید.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور میپردازیم.

جاذبه های دیدنی لتونی

میدان شهرداری شهر ریگا دارای بنای مشهوری به نام خانه کله سیاهان متعلق به انجمن برادری کله سیاهان است که در سال ۱۳۳۴ ساخته شده است. این بنا در جریان جنگ جهانی دوم نابود شد و در سال ۱۹۹۹ مورد بازسازی قرار گرفت. کلیسای سنت پیتر (St. Peter’s Church) نیز از بناهای مهم این میدان است. در حال حاضر این میدان با بناهای زیبای اطرافش مرکز تجمع مردم و گردشگران در پایتخت لتونی است و شب های بسیار زیبایی دارد.

قلعه قدیمی سیگولدا لتونی در قرن سیزدهم میلادی توسط برادران مشهور لیوونیایی ساخته شده است. همچنین این قلعه اولین قلعه سنگی بود که در هر جای دیگری غیر از پایتخت یعنی ریگا ساخته شد. این قلعه به منظور محافظت در برابر حمله دشمن از رودخانه گاوجا طراحی شده است و با گذشت سالها بسیار مورد استقبال گردشگران است.

موزه روباز یورمالا لتونی نیز یکی از جاهایی است که در آن کلبه های چوبی ماهیگیران، اسباب و لوازم زندگی آن ها و سبک زندگیشان برای مردم به نمایش در می آید. این موزه یکی از جاهای دیدنی محبوب شهر یورمالاست.

پارک ملی گاوجا یکی از اولین پارک های ملی در لتونی است. این پارک شکل های مختلفی از ماسه سنگ، چشمه های طبیعی، چشم اندازهای مسحور کننده، تنوع زیستی، آثار تاریخی و فرهنگی است. غارهای زیادی در برای کاوش و بازدید در نقاط مختلف پارک وجود دارد. این پارک بیش از ۵۰۰ بنای فرهنگی و تاریخی را در بر دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=9760

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات