امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور زامبیا

آشنایی با کشور زامبیا

منتشر شده در ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۲
زامبیا

به گزارش پایگاه خبری قشم، کشور زامبیا از شمال با جمهوری دموکراتیک کنگو، از شرق با تانزانیا و مالاوی، از جنوب با  موزامبیک، زیمبابوه، باتسوانا و نامبیا و از غرب با آنگولا همسایه است.

زامبیا در یک نگاه

جمعیت آن ۱۸٬۳۸۴٬۰۰۰ نفر است. پایتخت زامبیا شهر لوساکا با ۱ میلیون و ۲۶۷ هزار نفر جمعیت می‌باشد و زبان رسمی آن انگلیسی است.

۴/۸۲ درصد مردم مسیحی و بقیه معتقد به عقاید سنتی هستند. ۱/۱ درصد زامبیایی‌ها مسلمان هستند.

نژاد ۹۸٪ جمعیت این کشور را سیاه پوست آفریقایی و ۱٪ را نیز اروپایی تشکیل می‌دهد.

واحد پول زامبیا کواچا = ۱۰۰ انگوه است.

نژاد بیشتر مردم بمبا، تونگا، لوزی، نسنگا می‌باشد.

ساکنان منطقه زامبیا در آغاز مردم خویسان بودند اما در جریان کوچ اقوام بانتو در سده سیزدهم این منطقه نیز بانتو نشین شد. پس از بازدید کاشفان اروپایی از این منطقه در سده هیجده، زامبیا در اواخر قرن نوزده مستعمره بریتانیا شد و فرمانروایان آن از سوی لندن گمارده می‌شدند. زامبیا در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۶۴ اعلام استقلال کرد.  در سال ۲۰۱۰ بانک جهانی، زامبیا را یکی از کشورهایی اعلام کرد که سریع‌ترین اصلاحات اقتصادی را اجرا می‌کنند.

وسعت کشور زامبیا ۷۵۲٬۶۱۸ کیلومتر مربع است و از این نظر سی و هشتمین کشور بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود.

زامبیا از کشورهایی همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا بزرگتر است؛ اما از کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی، تانزانیا، شیلی و مصر کوچکتر است. مساحت آن کمتر از نصف ایران است.

این کشور یکی از کشورهای محصور در خشکی است و از هیچ طرف به دریا راه ندارد. در نتیجه دراین کشور بندر وجود ندارد.

صادرات زامبیا را مس (۸۰ ٪) کبالت، تنباکو و پنبه تشکیل می‌دهد.

پیرامون ۶۸ درصد از زامبیایی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی زامبیا

بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی زامبیا آبشار ویکتوریا است که جذابیت و زیبایی آن قابل وصف نیست و فقط باید به آن نگاه کرد و لذت برد. این نقطه از جهان یکی از جاهایی است که به صورت طبیعی زیبا است و هر گردشگری را به خودش جذب می کند.

اگر شما از آن دسته از گردشگران و بازدیدکنندگانی هستید که علاقه‌ به دیدن آثار گذشتگان هر کشوری دارید و از دیدن آثار تاریخی و باستانی لذت می‌برید سری به موزه ملی لوساکا (لوزاکا) بزنید. در موزه ملی لوساکا می‌توانید از آثار و اشیای مختلف تاریخ و گذشته کشور زامبیا که در آن نگهداری می‌شود دیدن کنید و غرق در گذشته و تمدن شهر لوساکا بشوید.

قدیمی ترین و بزرگترین و بهترین موزه در کشور زامبیا راه آهن لیوینگستون است. در این موزه بخش هایی مثل باستان شناسی، تاریخ و تاریخ طبیعی وجود دارد و آثار قبیله ای مردم آفریقایی و نوع زندگی آفریقایی ها و لباس هایشان در این موزه وجود دارد. همچنین  لوکوموتیوهای زیبای قرن نوزدهم در آن نگهداری می شود.

قدم زدن بر روی پل آبشار ویکتوریا و دیدن این آبشار یکی از لذت بخش ترین لحظه های زندگی شما است. دیدن این پل برای گردشگران جاذبه زیادی دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان برای دیدن این پل که یکی از جاذبه های دیدنی این کشور است به این نقطه سفر می کنند.

یکی از بهترین پارک های ملی زامبیا لانگوا پارک است که در آن زرافه و بوفالو ها دیده می شود. پلنگ های زیادی هم در این پارک وجود دارد، همچنین گله فیل ها و حدود ۴۰۰ نوع پرنده در این پارک وجود دارد.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=11907

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات