امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور تونس

آشنایی با کشور تونس

منتشر شده در ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹
کشور تونس

به گزارش پایگاه خبری قشم، کشور تونس از باختر با الجزایر و از جنوب خاوری با لیبی و از خاور، شمال خاوری و شمال به دریای مدیترانه پیوند می‌خورد.

تونس در یک نگاه

این کشور نزدیک ۱۱٬۸۳۹٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد. واحد پول تونس، دینار تونس و زبان رسمی آن عربی است. پایتخت این کشور شهر تونس است که ۶۹۳ هزار نفر جمعیت دارد.

مردمان کرانه‌های شمالی تونس به سبب مهاجرپذیر بودن این سامان، آمیزه‌ای از بربر (آمازیغ)ها، فنیقی‌ها و کارتاژی‌ها، رومیان، وندال‌ها، الان‌ها و عرب‌ها هستند. این در حالی است که مردمان بخش‌های درونی و جنوبی تونس بیشتر تبار بربر (آمازیغی) دارند. در تونس، اقلیتی از بربر زبان‌ها نیز می‌زیَند. بربر زبان‌ها بیشتر در جنوب جزیرهٔ جربه، و مناطق مطماطه، الدویرات و شننی سکونت دارند.

دین رسمی تونس، اسلام و مذهب تسنن است. ۹۸٪ مردم تونس مسلمان و بقیه مسیحی یا یهودی هستند.

تونس سرزمینی گرم و خشک است. بخش درونی آن از بیابان‌های سنگلاخی و بخش جنوبی آن نیز از شنزارها پوشیده شده، اما کرانه‌های شمالی آن نسبتاً حاصلخیز و پوشیده از جنگل است. شهر تونس در منطقهٔ جلگه‌ای شرق و شمال شرقی این کشور در انتهای خلیج تونس قرار گرفته و از آب و هوای بسیار معتدل برخوردار است.

کشاورزی، معادن و منابع طبیعی، جهانگردی و صنعت نفت در اقتصاد تونِس نقش مهمی دارند. زیتون، انگور، گندم، میوه‌جات و سبزیجات از فراورده‌های کشاورزی تونس هستند. این کشور دارای منابع انرژی هم‌چون نفت، گاز طبیعی و معادن فسفات، آهن، روی و سرب است. تولیدات این کشور بیشتر شامل مواد شیمیایی، پارچه، برق و سیمان است. از این کشور نفت خام، روغن زیتون، مرکبات، آهن و سرب صادر می‌شود.

به جز اعراب و بربرها، ایرانیان یکی از اقوامی بوده‌اند که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی تونس داشته‌اند و آثار فرهنگ ایرانی در بخش‌های گوناگون فرهنگ تونس نمود داشته‌است. در بسیاری از عنصرهای فرهنگی کشور تونس هم‌چون معماری، موسیقی، آداب مردمی، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و زینت‌آلات می‌توان نمودی از فرهنگ ایرانی را یافت. 

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی تونس

آمفی تئاتر الجم به نام استادیوم تیستروس نیز شهرت دارد یک آمفی تئاتر رومی است که در شهر توریستی الجم قرار گرفته است. این آمفی تئاتر بزرگ ظرفیت حدود ۳۵ هزار نفر را داشته و بعد از آمفی تئاتر کلسئوم روم که ۴۵ هزار نفر ظرفیت دارد و آمفی تئاتر کاپوآ در جنوب ایتالیا در مقام سوم قرار دارد.

یکی از دیدنی ترین بناهای تونسی با دیوارهای آجری، قلعه رباط است که باید در سفرتان به موناستیر تونس حتما از آن بازدید کنید. این قلعه که بخشی از قلعه ساحلی رباط به شمار می آید، تنها بخشی است که تاکنون سالم باقی مانده است.

دهکده‌ی کوچک سیدی بو سعیدی با خانه‌های آبی و سفید و خیابان‌هایی آرام مملو از درختان مرکبات، در نزدیکی تونس قرار دارد و مقصد مناسبی برای بعد از بازدید کارتاژ است. 

کلیسای با ابهت سن ونسان دو پل در قسمت جدید شهر قرار داشته و بزرگ‌ترین ساختمان باقی مانده دوران استعمار فرانسه در تونس است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات