امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور بوتان

آشنایی با کشور بوتان

منتشر شده در ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۳
بوتان

به گزارش پایگاه خبری قشم، این کشور با ناحیه خودمختار تبت، یکی از استان‌های چین در شمال و آسام، یکی از ایالت‌های هند در جنوب هم‌مرز است.

بوتان در یک نگاه

پایتخت بوتان تیمفو و زبان رسمی این کشور دزونگخا نام دارد که زبان بومی شمال غرب این کشور است و در دیگر مناطق این کشور، چینی، هندی، نپالی، بنگالی، شارچوب و… رایج است.

واحد پول بوتان نگولتروم بوتان است البته روپیه هند نیز در این کشور رایج است. جمعیت بوتان ۸۰۰ هزار نفر و دین اکثر مردم بودیسم و هندوئیسم است.

انزوای این کشور از جهان باعث شده‌است فرهنگ غنی و محیط زیست آن دست نخورده بماند. حفظ شیوه زندگی مردم اولویت اول کشور است. محدود کردن ورود گردشگران یکی از راه‌های حفاظت در مقابل تأثیرات خارجی به‌شمار می‌رفت. تاریخ اولین گردشگری که از بوتان دیدن کرد، به سال ۱۹۷۴ بازمی‌گردد. در آن سال تنها ۳۰۰ گردشگر از این کشور دیدن کردند. پس از سال‌ها انزوا، برای اولین بار، پادشاهی بوتان تصمیم گرفت که تغییرات سیاسی و اجتماعی بزرگی را ایجاد کند.

مساحت این کشور ۴۷۰۰۰ کیلومتر مربع است که از نظر وسعت صد و سی و ششمین کشور جهان محسوب می‌شود.

 میزان بارندگی در این کشور بیش از ۳۰۰ سانتی‌متر در سال می‌باشد، و درجه حرارت آن به ۲۷ درجه سانتی گراد در جنگلهای جنوبی می‌رسد. کوه‌های هیمالیا بیشتر کشور را در بر می‌گیرد.

شهرهای مهم این کشور فونت‌شولینگ، پارودز، یاتونگ هستند.

کشور بوتان از سال ۲۰۰۴ هرگونه خرید و فروش دخانیات و محصولات تنباکو را ممنوع کرده‌است. هیچ بوتانی جز خانواده سلطنتی فامیلی ندارد. همچنین از اسامی که برای بوتانی‌ها انتخاب می‌شود، نمی‌توان به جنسیت شخص پی برد. اسامی کودکان توسط راهبان یا بزرگان فامیل انتخاب می‌شود.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی بوتان

بودای عظیم دوردنما سازه‌ای برنزی که با روکش طلا تزئین شده، ۵۴ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. صد هزار مجسمه‌ی کوچک بودا درون بودای عظیم، که از تمام نقاط تیمفو قابل دیدن است، خانه کرده‌اند. اما عظمت آن را تنها زمانی می‌توان درک کرد که به بالای کوه بروید و از نزدیک آن را ببینید.

دیدار از لانه ببر جزو اولین گزینه‌ها هنگام ماجراجویی در شهر پارو بوتان است. پارو تاکشانگ، که معمولا «لانه‌ی ببر» نامیده می‌شود، یکی از قابل توجه‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های بودایی این کشور به حساب می‌آید.

قلعه و معبد پوناخا یکی از مهم‌ترین و البته زیباترین قلعه‌های منطقه پوناخا است. ژابدرونگ، متحدکننده‌ی کشور بوتان، در نزدیکی این منطقه به حملات تبتی‌ها پایان داد.

برای رسیدن به منطقه پوناخا که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این کشور تلقی می شود، باید مسیر پر پیچ و خمی را از دل جاده های کوهستانی طی کرد. پوناخا شهری است که در گذشته پایتخت بوتان بوده است به همین علت لقب قلب بوتان را به این شهر نسبت داده اند.

گذرگاه دوچولا در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا قرار دارد و تیمفو را به پوناخا، در شرقی‌ترین بخش هیمالیا، وصل می‌کند. علاوه بر سکوتی اعجاب‌‌آمیز، هوای تمیز منطقه و زمین‌های برف‌پوش از جذابیت‌های فراموش‌نشدنی گذرگاه محسوب می‌شوند. 

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10725

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات