امروز : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۴
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور اردن

آشنایی با کشور اردن

منتشر شده در ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱
اردن

به گزارش پایگاه خبری قشم، اردن کشوری است در خاورمیانه که از شمال با سوریه، از شمال خاوری با عراق، و از خاور و جنوب با عربستان سعودی و از باختر با اسرائیل و کرانه باختری رود اردن همسایه‌است، که مجموع خطوط مرزی اردن با این کشورها به ۱۶۱۹ کیلومتر می‌رسد.

اردن در یک نگاه

جمعیت این کشور حدود ۱۰٫۲ میلیون نفر است و ۹۸ درصد مردم آن عرب هستند.

 پایتخت اردن شهر امان می‌باشد.

زبان رسمی اردن عربی است، اما انگلیسی نیز تا حد زیادی در امور تجاری و دولتی و نیز میان مردم تحصیل کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش زبان عربی و انگلیسی در مدارس دولتی و خصوصی اجباری است. زبان فرانسوی نیز در برخی از مدارس دولتی تدریس می‌شود، اما آموزش آن اجباری نیست.

نوع حکومت آن پادشاهی مشروطه و پادشاه کنونی آن ملک عبدالله دوم است. واحد پول اردن دینار اردن است.

شهرهای عمده اردن امان (پایتخت) در شمال باختری و شهرهای اربد و الزرقا در شمال هستند.

از آنجا که بخش بزرگی از اردن صحراست آب و هوای آن نیز خشک و بیابانی است. این در حالی است که نواحی باختری کشور در طول سال، (از نوامبر تا آوریل) شاهد بارش نسبی است.

اردن توجه زیادی به مسئله آموزش و پرورش مبذول داشته‌است. نظام آموزشی این کشور هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی است و برنامه‌های آموزش متوسطه آن در دانشگاه‌های جهانی پذیرفته شده‌است.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی اردن

بهترین و برترین جاذبه ی گردشگری کشور اردن شهر باستانی پترا می باشد. شهر تاریخی پترا از دیدنی های شگفت آور این کشور است و شهری کامل تراشیده شده در دل کوه است. تنگه های پترا در برخی مواقع شب با شمع های زیادی روشن می شوند و در آن جا مراسم اجرای زنده ی موسیقی محلی توسط قبایل بادیه نشین اجرا می شود. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از ‏عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

‏‏ ‏‏‏ ‏

‏‏‏ وادی رُم که با نام دره ماه نیز شناخته می‌شود در ۶۰ کیلومتری شرق عقبه قرار دارد و بزرگترین وادی در اردن است. ارتفاع این ‏وادی از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است. در این مکان آثاری از انسان‌ها و فرهنگ‌های پیش از تاریخ شامل نقاشی‌های روی سنگ، ‏پرستشگاه و سنگ‌نگاره به جا مانده‌ است. 

تنگه سیق که با نام باب‌ السیق نیز شناخته می‌شود، دروازه ورودی اصلی شهر باستانی نبطی‌ها، یعنی شهر پترا است. این تنگه باریک و تاریک که در بعضی قسمت‌ها تنها سه متر عرض دارد، به طول ۱.۲ کیلومتر امتداد می‌یابد و به یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر، یعنی الخزانه منتهی می‌شود.

این کشور در خشکی محصور بوده و مرز آبی کوچکی دارد. پس از شهر عقبه، این کشور ساحل کوچکی در کنار دریای مرده دارد. دریای مرده کم ارتفاع و پست ترین نقطه‌ ی کره زمین را دارد و ۴۳۰ متر (۱.۴۰۰ فوت) پایین تر از سطح دریا می باشد و سطح شوری فوق العاده زیادی دارد.

منطقه حفاظت شده دانا بزرگترین منطقه طبیعی حفاظت شده در اردن است که در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. ‏ ‏دشت های این منطقه سراسر زیبایی است. اگر به وقت گذراندن در طبیعت علاقه دارید حتما به این منطقه سر بزنید.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=10565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *