امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۲
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور آفریقای جنوبی

آشنایی با کشور آفریقای جنوبی

منتشر شده در ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰:۲۳
آفریقای جنوبی

به گزارش پایگاه خبری قشم، کشور آفریقای جنوبی از سوی شمال خاوری با زیمبابوه و از شمال با بوتسوانا و از شمال باختری با نامبیا و از سوی خاور با موزامبیک مرز مشترک دارد.

آفریقای جنوبی در یک نگاه

این کشور با جمعیتی برابر ۵۹٫۶ میلیون تن چهارمین کشور پر جمعیت در آفریقای زیرصحرا می‌باشد.

رند آفریقای جنوبی با کد ایزوی ZAR، یکای پول رایج در این کشور است.

این کشور ۱۱ زبان رسمی دارد؛ ۹ زبان از زبان‌های آفریقایی خانوادهٔ بانتو و دو زبان اروپایی؛ یکی زبان آفریکانس که از هلندی ریشه گرفته و زبان اکثریت سفیدپوستان و دورگه‌های این کشور است و دیگری زبان انگلیسی که در تجارت و عرصهٔ عمومی استفاده زیادی دارد، اما فقط پنجمین زبان پرگویشور در خانه‌هاست.

به دلیل مهاجرت آفریقای جنوبی از لحاظ نژادی بسیار متنوع است. بزرگ‌ترین جمعیت‌های دورگه و اروپایی و هندی در آفریقا در این کشور مستقر هستند. سیاه‌پوستان ۸۰٫۹ درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهند و از این رو بزرگ‌ترین گروه نژادی این کشورند. سفید پوستان با جمعیتی برابر ۷٫۸ درصد کل اقلیت نژادی در این کشور هستند.

بیشینهٔ مردم این کشور مسیحی‌اند ولی گروه اندکی از مسلمانان (نزدیک به دو درصد جمعیت کل) نیز در آن زندگی می‌کنند.

آفریقای جنوبی دو کشور لسوتو و اسواتینی را در دل خود جای داده‌است به گونه ای که کشور لسوتو در درون آفریقای جنوبی محصور شده و تنها با آفریقای جنوبی مرز مشترک دارد ولی کشور اسواتینی با اینکه در آفریقای جنوبی جای گرفته اما از سوی خاور با کشور موزامبیک مرز مشترک دارد.

این کشور سه پایتخت گوناگون دارد: قوهٔ مجریه در پرتوریا، پارلمان در کیپ تاون، و قوهٔ قضائیه در بلوم فونتین مستقر است. پرجمعیت‌ترین شهر این کشور ژوهانسبورگ (با جمعیتی نزدیک به شش میلیون تن) است.

از آفریقای جنوبی به‌عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌شود، این اصطلاح را نخستین بار اسقف اعظم دسموند توتو به کار برد و بعدها رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا از آن به عنوان استعاره‌ای برای توصیف پیشرفت‌های جدید تنوعات فرهنگی نشات گرفته از ایدئولوژی آپارتاید استفاده کرد.

راگبی ۱۵ نفره، فوتبال و کریکت سه ورزش محبوب در این کشور است. 

این کشور بزرگترین صادرکننده طلا (که معمولاً حدود ۴۰ درصد صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد) در جهان است و دارای ۴۰ درصد از کل ذخائر طلای جهان و ۲۸ درصد از کل تولید طلا در جهان می‌باشد.

آفریقای جنوبی دارای آب و هوای متنوعی است و دارای صحرای خشک مشرف به نامیبیا تا آب و هوای مطبوع نیمه‌استوایش نزدیک مرز موزامبیک است. همچنین دارای پرتگاه کوهستانی به سمت فلات داخلی و فلات مرتفع است اگر چه این کشور نیمه‌خشک محسوب می‌شود ولی تنوع آب و هوایی جالبی به مانند تنوع موقعیت طبیعی خود دارد.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی آفریقای جنوبی

غار کنگو بزرگ‌ترین سیستم غاری را در قاره‌ آفریقا دارد و یکی از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی و نماد آن است. قدمت این غار را حداقل ۲۰ میلیون سال تخمین می‌زنند. 

کوه تیبل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیپ تاون به حساب می‌آید که علاقمندان به کوهنوردی،‌ در سفر به کیپ تاون آن را از دست نمی‌دهند. با بالا رفتن از این کوه با مناظری شگفت‌انگیز مواجه خواهید شد که باعث می‌شوند خستگی کوهنوردی را فراموش کنید. کوه تیبل، که به معنی « کوه میز » است،‌ به دلیل قله مسطح خود با این نام خوانده می‌شود.

پارک ملی کروگر، یکی از معروف‌ترین پارک‌های سافاری در دنیا و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های حیات‌وحش در آفریقای جنوبی به حساب می‌آید. بخش‌هایی از این پارک، در استان «لیمپوپو» و «امپومالانگا» یا همان «پومالانگا» واقع شده و ۳.۵ تا ۴.۵ ساعت با ماشین تا شهر ژوهانسبورگ فاصله دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند «۵ حیوان بزرگ» (Big Five) را از نزدیک در آن تماشا کنند.

گهواره نوع بشر نام منطقه‌ای دیرین‌مردم‌شناسی (رشته‌ای که به مطالعه خاستگاه انسان می‌پردازد) است و در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ قرار دارد. با مساحتی معادل ۴۷ هزار هکتار، این منطقه شامل مجموعه‌ای از غارهای آهکی است. در سال ۱۹۹۹، نام گهواره نوع بشر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

اگر در کیپ تاون وارد اتوبان N2، بین کیپ شرقی و کیپ غربی شوید، با یکی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های این کشور به نام گاردن روت مواجه خواهید شد. گاردن روت مجموعه‌ای از زمین‌های گلف مدرن، جنگل‌های کهن‌سال، املاک زیبا، تفرجگاه‌های مدرن و مراکز تفریحی، کوهنوردی و ساحلی است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=12005

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات