امروز : ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۸
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با کشور آذربایجان

آشنایی با کشور آذربایجان

منتشر شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۱
آذربایجان

به گزارش پایگاه خبری قشم، جمهوری آذربایجان کشوری محصور در خشکی در قفقاز جنوبی است و این کشور بزرگترین کشور قفقاز و در جنوب شرق اروپا و در کنار دریای خزر است.

آذربایجان در یک نگاه

 پایتخت این کشور باکو و زبان رسمی آن آذربایجانی است. کشورهای ایران در جنوب، ارمنستان و ترکیه در غرب، گرجستان در شمال غربی و روسیه در شمال آذربایجان قرار دارند. همچنین این کشور دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کنارهٔ دریایخزر است.

 جمعیت آذربایجان ۱۰٬۱۳۹٬۰۰۰ نفر با اکثریت مسلمان است.

این سرزمین تا حدود دویست سال پیش جزو کشور ایران بود ولی در جنگ‌های ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای به روسیه ملحق شد.

تنوع زیستی و گیاهی آذربایجان به دلیل تنوع آب و هوا بسیار زیاد است به گونه‌ای که تنها بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاه در کوهستان‌های آذربایجان دیده می‌شود.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی آذربایجان

کاخ اسماعیلیه از بناهای تاریخی باکو به شمار می‌رود که امروزه محل استقرار آکادمی ملی علوم آذربایجان است. با هزینه موسی نقی‌یف در سال ۱۹۱۳ میلادی، کاخ اسماعیلیه توسط جوزف پلاشکو برای جمعیت خیرین مسلمان ساخته شد. نقی‌یف نام کاخ را در بزرگداشت پسر از دست رفته‌اش، اسماعیلیه گذاشت. با معماری به سبک گوتیک ونیزی، کار ساخت بنا در سال ۱۹۰۸ آغاز شد و در سال ۱۹۱۳ به پایان رسید.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باکو قصر یا کاخ شیروان شاه است که متعلق به قرن ۱۵ است و در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قصر در شهر قدیم قرار دارد و بعد از انتقال پایتخت به باکو ساخته شده است. با بازدید از این مجموعه تاریخی می توانید قصر اصلی، دو مسجد، یک آرامگاه و سردابه دفن مردگان و همین طور حمام های قدیمی را ببینید.

در مرکز منطقه قدیم باکو برجی استوانه ای به ارتفاع ۲۹ متر خودنمایی می کند. برج دختر بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و در فاصله قرن های ۷ و ۱۲ ساخته شده است. امروزه برج دختر نماد و سمبل شهر قدیم و یکی از جاذبه های گردشگری باکو به حساب می آید.

یانار بولاغ پدیده‌ی طبیعی شگفت‌انگیز است که در مسیر بین دو شهر آستارا و لانکاران قرار دارد. در این چشمه آب از طریق لوله‌ای به بیرون از زمین منتقل می‌شود و به دلیل حجم بالای گاز متان موجود در آن، این چشمه خاصیت اشتعال‌پذیری دارد. اهالی محل معتقدند که این آب خاصیت درمانی دارد و بسیاری از آنها این آب را جمع آوری و برای درمان بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنند.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=7038

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات