امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۹
صفحه نخست | پیشنهاد سردبیر | آشنایی با فنلاند؛ کشور هزار دریاچه

آشنایی با فنلاند؛ کشور هزار دریاچه

منتشر شده در ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۲

به گزارش پایگاه خبری قشم، فنلاند با نام رسمی جمهوری فنلاند کشوری در شمال اروپا است . این کشور حدود ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد مرز زمینی دارد.

فنلاند در یک نگاه

حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد مرز زمینی دارد.

یکای پول این کشور یورو است. دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند.

کشور فنلاند در زبان فنلاندی سوئومی (Suomi) نامیده می‌شود. واژه فنلاند که در فارسی به‌کار می‌رود از نام فرانسوی آن کشور گرفته شده‌است.

از نظر مساحت، فنلاند هشتمین کشور در اروپا و پس از جمهوری کنگو شصت و پنجمین کشور در جهان است. فنلاند از نظر جمعیت کم‌تراکُم‌ترین کشور در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

فنلاند یکی از کشورهایی است که هر ساله در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرند. این کشور همچنین از تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۵۵ در سازمان ملل متحد نیز عضو است.

تابستان فنلاند بسیار درخشنده و گرم و کوتاه و زمستان آن بسیار تاریک، سرد و طولانی است. در لاپلند در شمال فنلاند به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی‌کند و در تابستان نیز دو ماه غروب آفتاب وجود ندارد.

در ادامه به معرفی تعدادی از شهرها و جاذبه های دیدنی این کشور می پردازیم.

جاذبه های دیدنی فنلاند

هلسینکی یکی از بهترین شهرهای اروپا و دنیا برای زندگی و پایتخت بی کم و کاست کشور فنلاند است، شهری که در کناره های ساحلی خلیج فنلاند قرار دارد و شهری مدرن با ۱.۴ میلیون نفر جمعیت است. از آن جا که این کشور زمانی جزیی از کشور روسیه بوده، در آن می توان سبک های معماری روسی زیادی دید شهری جزیره ای که باید در آن انتظار دیدن جذابیت های زیادی را داشته باشید، غذاهای خوشمزه ی فنلاندی، موزه ها، کلیساها و بقیه ی جاذبه های فرهنگی، بخش بزرگی از جاذبه های گردشگری هلسینکی را تشکیل می دهند.

کلیسای جامع اوسپنسکی جز جاذبه های گردشگری هلسینکی و یک کلیسای ارتدوکس با آجرهای قرمز رنگ و ۱۳ گنبد سبز رنگ است و بزرگ ترین کلیسای ارتدوکس در غرب اروپا محسوب می شود. این کلیسا در دهه ی ۱۸۶۰ ساخته شده است و نمای آن از روی کلیساهای مسکو الگو برداری شده است. داخل این کلیسا با چلچراغ های زیبایی تزیین شده است و گفته می شود که تا حالا در آن معجره های زیادی اتفاق افتاده است.

تامپره (Tampere) سومین شهر بزرگ این کشور است؛ اما هنوز به کلان‌شهر تبدیل نشده است و بیشتر از آنکه شبیه یک شهر بزرگ باشد، شبیه تعدادی محله است.  برای آنکه با میراث تاریخی  تامپره آشنا شوید بهتر است سری به مجموعه واپریکی بزنید که موزه تاریخی طبیعی و تالار افتخارات هاکی فنلاندی‌­ها است. فعالیت­‌هایی مثل اسکی و هاکی طرفداران زیادی در تامپره دارند؛ اما کسانی که به ورزش علاقه چندانی ندارند، می‌­توانند به مکان­‌های دیگری مثل پارک دوک یا باغ هاتانپا بروند. پارک محبوب سارکانیمی  در مرکز شهر هم دارای آکواریوم، افلاک­‌نما، باغ وحش کودکان، موزه هنری و برج دیده‌­بانی با چشم‌­اندازی عالی از جنگل­‌ها و دریاچه­‌ها است.

در میانه دریای بالتیک مجموعه­‌ای از جزایر با نام مجمع‌­الجزایر آلند (Aland) واقع شده­‌اند. این جزایر متعلق به فنلاند هستند؛ اما به‌صورت نسبتا خودمختار اداره می­‌شوند. بیشتر ساکنین این منطقه به‌جای زبان فنلاندی به زبان سوئدی صحبت می­‌کنند. گردشگران با قایق­‌های تفریحی به این جزایر می‌­روند و می‌توانند از جاذبه‌­های آن مثل کشتی تبدیل­‌شده به موزه به نام پومرن، موزه دریایی آلند و قلعه‌­ متعلق به قرن چهاردهم به نام کاستلهلم  دیدن کنند.

شهر صنعتی کمی (Kemi) که از جاهای دیدنی این کشور محسوب می‌شود، در فینیش لپلند واقع شده و به خاطر کارخانه‌­های تولید خمیر کاغذش مشهور شده است؛ اما گردشگران، این شهر را به خاطر قصر برفی مشهورش می‌شناسند.  قصر برفی که سه طبقه دارد هر ساله ساخته می‌­شود و مراسم عروسی و موسیقی در آن اجرا می‌­شود. جالب اینکه میهمانان می‌­توانند شب را در هتلی برفی بمانند.

فنلاند شاید کشور برتر جهان برای دیدن شفق های قطبی یا همان پرده های فروزان از نور در سراسر آسمان باشد. اگرچه ، در بعضی مواقع ، حتی در اکثر مناطق جنوبی کشور می توان این نورها را دید ، اما بهترین مکان برای دیدن آنها در منطقه نزدیک یا شمال مدار قطب است.

اشتراک گذاری خبر :
https://newsqeshm.ir/?p=6921

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *